diumenge, 20 de juliol del 2025

Lletra a Manuel Ortí Esteve, nou capellà de la Parròquia de l'Assumpció, d'Alaquàs

Bon dia, Manuel,

Ahir parlí amb un home que ha estat molts anys de catequista en distintes parròquies (ell és de línia del Concili Vaticà II), que participava molt en les reunions que feia Vicent Estarlich i en la parròquia.

La valoració que em féu del capellà a qui substituïu m'evoca aquelles paraules que, més d'una vegada, ens ha dit a persones acostades a ell, però sobre un rector que hi hagué en la parròquia mare d'Aldaia en els anys setanta i que pretenia desfer eixa tendència a una Església més per a la gran majoria de la gent i no reduïda a una minoria que és de la corda de la figura d'un personatge dels dibuixos de Mafalda, Susana, qui representa el culte a l'elitisme.

Aquell històric rector digué "Això són 'mariconaes'" (sic). I, tot seguit, féu fora moltes de les activitats i, a banda, aquell esperit en línia amb els capítols 10 i 11 dels Fets dels Apòstols, amb la lletra als Gàlates (3, 28) i amb l'esmentat concili.

Potser, algú diga que això també ho fan moltíssims polítics (encara que no pronuncien aquells mots)... Sí: i no hauria de ser motiu per a justificar eixa manera de ser, d'actuar i de respondre als altres i en la vida.

Afegirem que la cosa aplega fins al punt que, abans, jo, quasi mai perdia els comptes de si havia fet la donació mensual d'un cartó de llet i de l'1% del salari de cada mes (o bé trimestral).

Finalment, esperem que tingueu el mateix esperit que, en un escrit vostre que plasmàreu en el 2013 (i que figura en Internet), quan estàveu en Sueca (https://www.e6d.es/noticias/saluda-del-rector-de-sueca-manuel-orti-esteve#ad-image-0),... i que la proximitat geogràfica a la ciutat de València no comporte una abraçada de bon gust a la institucionalització eclesial i, sí, per exemple, l'ús (i la promoció en els actes parroquials, començant per les misses i per la catequesi, i en el dia rere dia) de la llengua vernacla en terres valencianes, la qual, en filologia, no és el castellà.

Atentament,


Lluís Barberà i Guillem 

Alaquàs (l'Horta de València) 

flotant.43@gmail.com

diumenge, 13 de juliol del 2025

"Humanitats" i "matriarcalisme", més que dos mots

Bon dia, 

Tot seguit, exposem un text plasmat ahir en el blog "La cultura valenciana és matriarcal".


***

Hui, entre d'altres coses, he parlat amb ma mare, li he llegit els comentaris del tema del dia i, a més, he respost a una dona que, aquesta nit, m'havia fet una qüestió sobre el tema "esquerra":

"— Per què nomenes l'esquerra? Pots explicar-te, per favor?".

I tu li escrius:

"— Bon vespre, 

1) Normalment, l'esquerra', no sols solia ser més atrevida, més oberta, sinó que, igualment, tenia més tendència a plasmar la realitat i, per exemple, a reportar sobre els grups socialment més marginats (lingüísticament i tot). 

2) Per contra, lo que se sol dir 'dreta' (els 'conservadors', 'la gent d'orde i de lleis'), solia recórrer més a tractar de tergiversar, de silenciar o, àdhuc, de falsificar la Història i, més encara, quan això els podria permetre manipular la gent i tenir-la millor lligada als seus objectius.

3) En canvi, en els darrers deu anys (2015-2025), capte que persones que es diuen d'esquerres, progressistes, etc., si els traus temes que poden resultar incòmodes, perquè afecten partits d'eixe ram, tracten de desviar-los o de no dir-ne res.

Et pose un exemple. Jo nasquí en 1971, en el curs 1991/1992, comencí Magisteri (especialitat Humanes) en la Universitat de València. En una de les primeres classes, un mestre ens digué que érem dels darrers alumnes d'Espanya que podríem estudiar aquesta especialitat, a extingir en pocs anys. Manava el PSOE (amb 175 dels 350 diputats del Congrés dels Diputats) i els representants d'Herri Batasuna no hi solien anar.

Quan et parlen de feixisme, de violència de gènere, d'atacs a homosexuals... i els dius aquell fet, que una mestra de Filosofia (1992/1993) ens deia que retirar la matèria 'Filosofia' comportaria una societat més fàcil de manipular (no s'ensenyaria a pensar, a reflexionar, a analitzar) i que, en el curs 1993/1994 (el darrer), un mestre d''Història' ens deia que eliminar aquesta matèria generaria una societat menys comprensiva amb els altres,... ¿saps que fan moltes d'aquestes persones (i m'ha passat fa menys de dos dies)? Si estan molt ficats en política, quasi mai diuen res sobre el tema i continuen amb la línia del partit 'd'esquerres'... Una de les dues a qui escriguí, no comentà ni una paraula sobre el tema de les Humanitats; l'altra, callà".

Finalment, li hem adduït uns mots que ahir plasmàrem a un valencià:

<<"— Bon dia, Vicent,

Qui vinga ací i procure fer el bé (bonhomiós), benvingut.

Qui no, gens de facilitats.

Un dia, una dona marroquina que venia a classes de franc de valencià durant el curs 2015/2016, es queixava que jo (fadrí del primer dia de vida fins ara) no era casat, ni tenia fills:

'— ¡Claro! Es que tú, como no tienes hijos!' (sic).

I li responguí:

'— Això és voluntari, una decisió teua. I a més, ací, en Espanya, no hi ha cap llei que t'obligue a casar-te, ni a tenir fills'.

I callà.

Avant les atxes.

Una forta abraçada i bon cap de setmana"

El comentari el plasmí ahir i textualment>>.

dimecres, 9 de juliol del 2025

Un primer ministre que viola la paraula sistemàticament no és bonhomiós

Bon dia,

Sobre paraules de hui del primer ministre espanyol:

Un polític net no és el que no es rendeix, sinó el que té el cor net, el de bon cor.

Uns dies abans que accedís al càrrec, ja comentí a amics meus que una persona que se sap que ha mentit i que no ha estat dialogant, tot i declaracions històriques de feia poc de temps i relatives a la independència de Catalunya, hauria de ser substituït per un altre aspirant (com passà amb Artur Mas i que féu possible l'accés de Carles Puigdemont en el 2016).

A més, si un home viola una dona o un xiquet, immediatament, molta gent i molts jornalistes el consideren un violador.

Nogensmenys, si un primer ministre viola la paraula i, a més, no és bonhomiós (encara que hi haja qui el qualifique d'honrat i siga un hipòcrita i un home que no promou la bonesa i que no es faça que un altre del mateix partit siga el nou primer ministre), tots els qui fan possible que hi perdure, per a mi, són persones que no estan per la bondat i, per això, no són models a seguir, ni representants de candidatures a votar. I no votaré cap d'eixes candidatures, encara que m'oferesquen un cèntim.

Després, venen les queixes de violació a dones, a homosexuals...

Avant les atxes.

Una forta abraçada.

Pere Riutort i la solidaritat, la responsabilitat i la tenacitat vernacles

A continuació, plasmem de la pàgina 169 a la 170 senceres i bona part de la plana 171 de l'explanació, en la versió del 2018.


*g-2) El Concili Vaticà II presenta la cultura social-històrica, siga el Poble o siga la Nació, com una realitat i com una activitat que perfecciona contínuament la societat, “a partir de la qual, extrau les valors per a promoure la civilització humana”. És la valor determinant que ha de tenir un autèntic nacionalisme, fonamentat en veritables principis en benefici del mateix home (com a persona i com a societat); centrat, en primer lloc i, especialment, a beneficiar els més necessitats de la pròpia societat nacional i amb un compromís per a tota la Humanitat, la qual és una i múltiple.  

*g-3) L’àmbit històric i actual de la cultura en què es fonamenta “el nacionalisme que no vol subordinar-se i servir als interessos d’un nacionalisme centralista estatal, com el cas espanyol”, considere que no interessaria si no tingués un seny vertaderament social.

Personalment, ho tinc assumit amb tota sinceritat de fa molts anys ençà. Oposar nació a socialisme ho considere inconscient i fora de lloc, si assumim el recte concepte de “nació” i de “socialisme”. La nació i la família són realitats insubstituïbles i imprescindibles per a l’home i per a la pròpia societat.

*g-4) Molts dels grans reptes de la societat actual no tenen la solució definitiva amb la simple històrica lluita de classes o amb uns principis econòmics liberals, sinó amb una visió (i amb una actuació) responsable, generosa, del conjunt de la societat, és a dir, del Poble, de la nació, per resoldre els greus problemes que hi ha en el món d’avui. La nació és com una gran família, en què s’ha d’actuar a favor del benestar i de la solució, per a tots, de problemes.

Hi ha nacions, sobretot, petites en nombre d’habitants, que se’ns presenten com a envejables en aquest aspecte:  Dinamarca, Finlàndia, Suècia, etc. Tots estem cansats d’una Espanya de quaranta-set milions d’habitants, que suposa que alguns tracten d’aprofitar-se egoísticament al màxim de l’Estat, encara que això comporte que uns altres no tinguen el que cal.

També estem farts de la irresponsabilitat d’alguns en l’assumpció del deure del treball i voler viure amb l’esquena dreta. Hi ha parts de l’Estat espanyol que reben suport, que confien “en la solidaritat d’altres”, mentre que passen bona part del dia perdent el temps en bars, perquè ja han fet “las peonadas”.[1].. i s’ha d’exercir a favor d’ells una “solidaritat de vertader engany”, en la qual els qui l’exerceixen es troben en situació precària. Hi ha parts de l’Espanya actual que volen viure perpètuament de la subvenció. La gent d’aquests llocs solen ser “muy españoles”[2]

Ens trobem davant el vertader frau organitzatiu d’una Nació-Estat que vol ser molt gran en espai territorial i en nombre d’habitants, però que a penes és eficient en el camp social, en la solidaritat.

El greu problema de la desocupació exigirà responsabilitat i solidaritat social, que haurà de partir de la mateixa actuació d’ençà de l’autèntica nació, per a aconseguir treball per a tothom, ajudant, promovent i, fins i tot, exigint la solidaritat en el camp empresarial. Ha de ser com la família en què tots els seus membres es responsabilitzen a favor d’ella. Per això, és tan important aconseguir que ens sentim (i que actuem) com a Poble, com a realitat nacional autèntica, assumida i estimada solidàriament per tothom i que ajuda a tots en pla d’igualtat.

No valdrà el posseir per posseir i qui puga fer-se amb més al seu interès, que en tinga més, encara que els altres romanguen en la misèria. Cal un nacionalisme de vertadera responsabilitat: “Davant els germans i davant la Història”. ¡Que manifest i clar és el Concili Vaticà II, en l’encíclica “Gaudium et Spes”, no. 55 i no. 58!

¡Amb quina claredat i amb quina visió de futur, parla la doctrina social de l’Església, feta present en el món, d’una manera especial, de Lleó XIII fins als nostres dies! Per poder actuar responsablement, cal poder partir de la pròpia identitat, la qual exigeix l’Església que siga reconeguda a la diverses nacions, tinguen Estat independent o no; de manera semblant, s’expressa l’article 2n de la “Declaració Universal dels Drets Humans”.

Precisament, les immenses multituds de la Xina, de l’Índia, d’Àfrica, en la seua incorporació efectiva com a treballadors al conjunt mundial, exigiran uns models socials perquè tots puguen tenir una vida com més digna possible, en la qual “la responsabilitat davant els seus germans i de la Història”, és a dir, la nació, el Poble, com a realitat bàsica que actua i que es responsabilitza, jugarà un paper preponderant, central insubstituïble. “Gaudium et Spes”, no. 55 i no. 58.

*g-5) Abundant en aquesta necessitat de partir com a Poble, postposant els nostres purs interessos personals, vejam què ens diu el Papa Francesc en un dels seus textos significatius i qüestionants de l’exhortació apostòlica “Evangelii Gaudium”, del 24 de novembre del 2013,  no. 220[3]. Unes paraules que ixen de la seua vivència com a cristià i de la seua responsabilitat de Pastor de l’Església Universal.

“En cada nació, els habitants desenvolupen la dimensió social de les seues vides configurant-se com a ciutadans responsables en el si d’un Poble, no com a massa arrossegada per les forces dominants. Recordem que ‘el fet de ser ciutadà fidel és una virtut i la participació en la vida política és una obligació moral’. Però convertir-se en Poble és encara més i requereix un procés constant en el qual cada nova generació es veu involucrada. És un treball lent i ardu que exigeix voler integrar-se i aprendre a fer-ho fins a desenvolupar una cultura del trobament en una pluriforme harmonia”.

*g-6) “Convertir-se en Poble, en nació responsable i eficient, és una virtut que requereix un procés constant en el qual cada generació es veu involucrada. És un treball personal i col·lectiu, lent i ardu...” ¡D’aquesta manera, jo sóc “nacionalista” en consciència, no puc ser altra cosa!

Per a mi, voler ser autèntic nacionalista és una exigència de ser persona humana i cristià, unit al desig d’una societat més justa, més humana, més d’acord al Pla de Déu, una persona que es responsabilitza, d’una manera especial, davant les múltiples situacions de pobresa i que cerca el benestar de tots.

*g-7) D’una manera concreta, en el nostre cas, aquesta necessitat ens qüestiona com a Poble condemnat a desaparèixer. Tenim la voluntat, fruit d’un deure irrenunciable de posar el nostre Poble en la situació que li correspon. En primer lloc, superant tot el que injustament ha patit en el passat i que encara sofreix en l’actualitat i cercant la seua realització atenent al Pla de Déu, en el seu Regne, “el qual abraça l’Evangeli i la vida concreta, personal i social de l’home” Cf. Sant Pau VI, “Evangelii nuntiandi”, no. 29.

*g-8) Com a cristians, propugnem que allò que denominem cultura social-històrica actual, és a dir, la nació, amb el poder polític i econòmic que li correspon com a dret propi i irrenunciable, s’ha de fonamentar i s’ha de menar a cap la veritat, la justícia i l’amor entre tots els seus membres, cercant, com a compromís de consciència, arribar a fer-ho realitat en tota la Humanitat, partint de la pròpia nació unida a la seua Història.

*g-9) Si no s’assoleix tot ensems, cal continuar el treball amb conviccions clares i amb tenacitat. El Papa Francesc ens ho expressa així en l’encíclica “Evangelii Gaudium”, nos. 222-225:

“el temps és superior a l’espai.

Aquest principi permet treballar a llarg termini, sense obsessionar-se per resultats immediats. Ajuda a suportar amb paciència situacions difícils i adverses, o els canvis de plans que imposa el dinamisme de la realitat. (...)

Donar prioritat al temps és ocupar-se d’iniciar processos més que de posseir espais. (...) Es tracta de privilegiar les accions que generen dinamismes nous en la societat i que involucren altres persones i grups que les desenvoluparan, fins que fructifiquen en importants esdeveniments històrics. Res d’ansietat, però sí conviccions clares i tenacitat.

(...) Aquest criteri també és molt propi de l’evangelització, que requereix tenir present l’horitzó, assumir els processos possibles i el camí llarg”[4].  


[1] Nota de la traducció. Aquest pot, que reflecteix prou bona part de la cultura castellana, sovint, és pronunciat “peonás”, com, popularment, es diu en moltes indrets del migjorn d’Espanya, on abunda aquest estil de treball, en català, traduïble com “jornalada”, tot i que, com hem dit, no té equivalent cultural.

[2] Nota de la traducció. En llengua catalana, “molt espanyols”.

[3] Nota de la traducció. Ací partim de l’obra “La joia de l’Evangeli. Evangelii Gaudium”, en la versió de l’Editorial Claret publicada el mateix any (pp. 162-163).

[4] Nota de la traducció. Ací partim de l’obra “La joia de l’Evangeli. Evangelii Gaudium”, en la versió de l’Editorial Claret publicada el mateix any (pp. 164-165).


dijous, 26 de juny del 2025

Pere Riutort i els drets dels Pobles sense Estat i les arrels

Tot seguit, exposem part de la pàgina 166 fins a la plana 168 sencera de l'explanació, en la versió del 2018.


 

*[D] Sant Joan Pau II; el “Dret dels Pobles sense Estat”. Discurs a l’assemblea general de les Nacions Unides. 5 d’octubre de 1995.

[e] Difícilment, es pot trobar sobre el tema, un document semblant, tan explícit i tan desenvolupat com aquest:

*e-1) Ho exposa un Papa que va patir en la seua carn el que era la lluita per la independència de la seua pròpia nació, Polònia. Primerament, en la seua infància, quan Polònia, després de segle i mig d’haver estat absorbida, de formar part, els seus territoris i la seua gent, d’Alemanya (sobretot, de Prússia), d’Àustria-Hongria (de l’Imperi Austrohongarès) i de Rússia[1], va patir el que suposava haver d’organitzar del no-res una societat. En aquests casos, cal acceptar les dificultats tan diverses que comporta aquesta organització, especialment, les econòmiques. La seua nació restaurà la seua independència després d’una guerra horrible i devastadora, com la Primera Guerra Mundial (1914-1918). Tota organització d’una nova Nació, amb el seu Estat independent, suposa un repte i uns grans entrebancs.

Després, Sant Joan Pau II, en la seua joventut, va viure i va patir la invasió del seu país, el qual va estar repartit altra vegada per Rússia i per Alemanya. Això va esdevenir només vint anys després d’haver aconseguit Polònia la seua independència.

*e-2) Sant Joan Pau II parla bàsicament del dret de la sobirania de les Nacions. No determina en el seu discurs com s’ha d’exercir aquest dret de la independència, el qual ha de partir i s’ha de fonamentar en la sobirania, sempre existent i permanent a través de la Cultura pròpia de cada una de les Nacions sense Estat propi. No posa la condició de cap referèndum en què han de participar tots els ciutadans[2] de l’Estat.

*e-3) La manera d’assolir les Nacions el respectiu Estat independent, sobirà, Sant Pau II la deixa en formulacions i en condicions que cal que assumesquen i que expliciten els representants mundials en l’Organització de les Nacions Unides, com, en el seu dia, ho van fer amb la “Declaració Universal dels Drets Humans”.

[f] Aquest document de l’ONU, de 1995, de Sant Joan Pau II, ha de ser llegit i meditat íntegrament. Són uns criteris que Sant Joan Pau II presenta a tot el món, representat, precisament, en el gran fòrum mundial que és l’ONU, però que, com és natural, va dirigit, especialment, als cristians catòlics.

*f-1) Té en consideració “la història del passat i les realitats actuals”, les quals han de presidir la nostra manera d’actuar, la qual s’ha de fonamentar en la llibertat interior. Cf. “Gaudium et Spes”, no. 58, aprovat essent Papa Sant Pau VI.

Repassem algunes de les asseveracions de Sant Joan Pau II.

*f-2) No pot silenciar i deixar d’evocar, en el seu discurs a l’ONU, Benedicte XV, qui, durant la Primera Guerra Mundial, recordava a tothom que ’les nacions no moren’ i convidava a ‘ponderar amb consciència serena els drets i les justes aspiracions dels Pobles’(no. 6).

*f-3) “l’organització de les Nacions Unides nasqué de la convicció que semblants doctrines [“que predicaven la ‘inferioritat’ d’algunes nacions i cultures”] eren incompatibles amb la pau; i l’esforç de la Carta de ‘salvar les futures generacions del flagell de la guerra’ (Preàmbul),[el qual] implicava certament el compromís moral de defensar tota Nació i tota Cultura d’agressions injustes i violentes.

Malauradament, també després de la Segona Guerra Mundial, els drets de les nacions han continuat essent violats” (no. 5)

*f-4) El (...) dret a l’existència [de les nacions] és el pressupòsit dels altres drets d’una Nació. Ningú, doncs --ni un Estat, ni una altra Nació, ni cap organització internacional--, no està mai legitimat a considerar que una determinada Nació no és digna d’existir(no. 8)

*f-5) agregacions diverses d’una sobirania estatal poden resultar, fins i tot, aconsellables, però, a condició que hi haja un clima d’autèntica llibertat, garantida per l’exercici de l’autodeterminació dels Pobles(no. 8).

*f-6) El món encara ha d’aprendre a conviure amb la diversitat (...). La realitat de la ‘diferència’ i la peculiaritat de ‘l’altre’ poden, a vegades, ser sentides com un pes o, fins i tot,com una amenaça” (no. 9).

* f-7) “La ‘diferència’ que alguns consideren tan amenaçadora, pot esdevenir, mitjançant un diàleg respectuós, la font d’una més pregona comprensió de l’existència humana(no. 10).

* f-8) La llibertat és la mesura de la dignitat i de la grandesa de l’home. Viure la llibertat que els individus i els Pobles cerquen és un gran repte per al creixement espiritual de l’home i per a la vitalitat moral de les Nacions. La qüestió fonamental que tots hem d’afrontar és la de l’ús responsable de la llibertat, tant en la seua dimensió personal com en la social (no. 12).

*f-9) “La llibertat no és, simplement, absència de tirania o d’opressió (...) és ordenada a la veritat i es realitza en la recerca i en l’actuació de la veritat. Separada de la veritat (...), deriva (...), en la vida política, en l’arbitrarietat dels més forts i en arrogància del poder(no. 12).

*f-10) “L’utilitarisme, doctrina que defineix la moralitat, no a partir d’allò que és bo, sinó a partir d’allò que proporciona avantatge, (...) inspira un nacionalisme agressiu, amb el qual subjugar, per exemple, una nació més petita o més feble, és presentat com un bé només perquè respon als interessos nacionals. (...) l’utilitarisme econòmic (...) empeny els països més forts a condicionar i a explotar els més dèbils(no. 13).

*f-11) Sant Joan Pau II, en el seu discurs de 1995 en l’ONU, desgrana de manera pregona i vivencial, els principis del Dret natural i els cristians sobre els drets dels Pobles sense Estat, amb els títols “Un patrimoni comú de la Humanitat” (no. 2 i 3), “Assumir el risc de la llibertat” (no. 4), “Els drets de les nacions” (no. 5, 6, 7 i 8), “El respecte de les diferències” (no. 9, 10 i 11), “Llibertat i veritat moral” (no. 12 i 13), “Les Nacions Unides i el futur de la llibertat” (no. 14 i 15), “Més enllà de la por: la civilització de l’amor” (no. 16, 17 i 18).

*f-12) ¡Quantes realitats es presenten davant els nostres ulls, les quals exigeixen una reflexió sincera, precedida de l’adquisició dels respectius coneixements, sobretot, històrics! La cerca de la veritat exigeix fugir de tot apassionament previ i, ben mirat, refusar constituir en veritat inqüestionable aquells principis convertits en lleis injustes, les quals hem patit i hem hagut d’acceptar durant segles i que, moralment, no poden continuar.

La concepció i els drets d’allò que és presentat com “l’essència d’Espanya” és la primera pressuposició que hem de sospesar, en vista d’aquest discurs pregó de Sant Joan Pau II en l’ONU.

 

 

*[E] Partint de la realitat que ens condiciona, com a cultura “actuant” en el present i de cara al futur, és menester convertir-nos en “Poble”, en comunitat viva i realitzadora ‘en benefici de tots els germans i d’ençà de les arrels de la pròpia Història”. Això és, essencialment, una Nació.

[g] Aquesta cultura viva i actuant ens qüestiona i ens empeny a la responsabilitat davant els germans i davant la Història, no. 55 de l’Encíclica “Gaudium et Spes”.

Ens referim al “marc determinat i històric, en el qual és empeltat l’home de qualsevol Poble i edat, i del qual trau els béns per a la promoció de la cultura humana[3], “Gaudium et Spes”, final del no. 53.

*g-1) Hem d’afegir que, per a nosaltres, ha de ser l’àmbit històric autèntic, no l’àmbit històric produït per la substitució o per la colonització, com el patim de fa segles ençà amb Castella / Espanya.

Amb la Història, anem a les nostres arrels. Cal reconèixer-les i veure el que aquestes arrels ens proposen i el que ens exigeixen avui dia. Hem de partir de la nostra identitat i, amb ella, hem de programar i de fer realitat el nostre futur, que no pot reduir-se només a paraules.



[1] Nota de la traducció. Entre parèntesis, hem fet aclariments històrico-polítics, ja que la formació de la moderna Alemanya sorgeix a principi del darrer terç del segle XIX i l’actual Àustria és part de l’històric Imperi Austrohongarès que hi havia en el segle XIX i fins a la fi de la Primera Guerra Mundial (primer quart del segle XX), quan en sorgiren Àustria i Hongria com també altres repúbliques.

[2] Nota de la traducció. En l’original, dóna per suposat que aquests ciutadans són els de l’Estat a què, políticament, és vinculada una nació (en el cas de la catalana en territori espanyol, a tots els ciutadans espanyols amb dret de vot).  Per això, hem considerat millor adduir “de l’Estat”.

[3] Nota de la traducció. Hem recorregut al llibre “Concili Ecumènic Vaticà II. Constitucions, decrets, declaracions”, publicat per l’Editorial Claret en 1993.


dijous, 12 de juny del 2025

Pere Riutort i l'Encíclica "Pacem in terris" i els drets dels Pobles vernacles

A continuació, plasmen part de la pàgina 164 fins a la meitat de la plana 166 de l'explanació, en la versió del 2018.



 

*[C] Sant Joan XXIII, en l’Encíclica “Pacem in terris”.

Nombres 88, 89, 90. Edició C.P. Litúrgica. A.A.S., vol. 55. Abril 1963, pàg. 283[1].

[d] En la seua encíclica, assumida com a document conciliar pel mateix Concili Vaticà II, en la Constitució “Gaudium et Spes”, no. 23, Sant Joan XXIII tracta de la qüestió de la pau en la Terra, la qual s’ha d’instaurar i de consolidar dins el ple respecte a l’ordre establit per Déu.

*d-1) En la Part tercera, Sant Joan XXIII exposa el tema de les relacions entre les comunitats polítiques, amb els subtítols de Subjectes de drets i de deures”, “Relacions fonamentades en la veritat i en la justícia”, “El tracte de les minories”, “Solidaritat eficient”, “Equilibri entre població, terra i capitals”, “El problema dels pròfugs polítics”...

*d-2) L’Encíclica “Pacem in terris” de Sant Joan XXIII parla de les minories, amb els seus drets i amb els seus problemes, les quals, en l’original llatí, són denominades com “gentes pauciores numero, intra fines nationes alius stirpis”. Comenta que, del segle XIX ençà, progresssivament, han accedit a ser Estats independents. Posem alguns casos: Polónia, Hongria, Irlanda, Grècia, Ucraïna..., Anteriorment, ho van fer els Països Baixos, els quals s’independitzaren de l’”Imperi Castellà”, Luxemburg, etc.

*d-3)  Nosaltres no som una simple minoria, som, en realitat, un grup històrico-cultural, una nació, dins d’Europa, de la màxima importància, amb una història de primer ordre i amb un nombre considerable de membres. Sobre el que significa, per exemple, la nostra llengua, com a llengua primeríssima en l’Europa dels segles XIII, XIV i XV, ja hem parlant de manera escaient en la “Divisió 8a”. Quan Ferran i Isabel es casen, la nostra Confederació, amb la denominació d’Aragó, s’extenia per un espai major que el que corresponia a Castella.  

*d-4) Sobre les minories, el no. 94 parla que hi ha grups humans, Estats, que tenen en el seu si minories, “gentes pauciores numero intra fines nationis alius stirpis”[2], com són denominades en el text llatí original, les quals, per motius aliens a llur voluntat, no han accedit a ser nacions independents, com es va fer, en una gran proporció de les “minories” europees d’ençà del segle XIX fins al segle XX. El text de l’Encíclica afirma que això subsisteix “amb els greus problemes subsegüents”.

*d-5) En el no. 95 de la mateixa Encíclica “Pacem in terris”, diu que l’acció de l’Estat centralista adreçada a reprimir i a sufocar “coercendum” la vitalitat i el desenvolupament d’aquestes “minories” és una greu violació de la justícia; i ho és molt més, si va dirigida a fer-les desaparèixer,

*d-6) El no. 96 proclama que és “una exigència de justícia que els poders públics aporten la seua contribució a promoure el desenvolupament humà de les minories, a favor de la seua llengua, de la seua cultura, dels seus costums, dels seus recursos i de les seues iniciatives econòmiques”.

Cf. A.A.S. vol. LV, abril 1963, pàgina 283. El text de l’Encíclica, que parla dels drets dels Pobles minoritaris sense Estat propi, cita el Missatge Radiofònic de Pius XII en el Nadal de 1941. (A.A.S. XXXIV, 1942, pp. 10-21). L’enumeració dels paràgrafs que s’ha usat segueix l’edició de l’Encíclica del “Centre de Pastoral Litúrgica” de Barcelona[3]. El text original encara no col·loca l’enumeració oficial en els paràgrafs.

*d-7) El no. 95, quan es refereix “ad coercendum stirpis vigorem atque incrementum”, es refereix a la Cultura de les minories i, dins d’aquesta, ho fa al primer constitutiu d’una Cultura, la llengua pròpia, com, a més, resulta manifest pel context del no. 96 que el segueix, esmentat en *d-6).

Després, parla d’un fet que comporta una major gravetat: “idque multo magis graviter si prava huiusmodi molimina ad ipsam gentis internectionem (anihilament) spectent”.

Malauradament, també s’ha d’evocar que s’han anihilat, que han fet desaparèixer, àdhuc, físicament, llevant-los la vida, persones humanes pertanyents a grups minoritaris diferents dels que tenen el poder, com tantes vegades ha esdevingut en la Història.

*d-8) Recordem les colonitzacions a Amèrica i en altres parts del món, les quals han fet efectives la destrucció de les característiques culturals de Pobles originaris i, fins i tot, dels mateixos membres d’aquests Pobles.

No es poden oblidar els tan recordats encalçaments a mort en el segle XX, com el dels armenis (partint de Turquia) i, especialment, la crueltat del nazisme, menada, sobretot, contra la nissaga dels jueus i contra els gitanos, i envers altres opositors partint del Cristianisme. Fa poc, ha estat molt terrible la qüestió de l’antiga Iugoslàvia.

Les dictadures i les ideologies comunistes han perpetrat actuacions execrables contra els drets humans, com ara, contra persones o bé contra Pobles sencers, els quals han estat massacrats o a què han imposat el canvi de lloc de residència. El comunisme en el món ha suposat la mort i el patiment de molts milions d’innocents.

No podem girar l’esquena a la terrible qüestió islàmica actual, la qual vol fer efectiva la gihad, és a dir, la guerra santa, com una cosa exigida per Déu.

*d-9) Molts dels nostres avantpassats, a partir de la unió (malaurada, per a nosaltres) dels Reis Catòlics, en diferents moments de la Història, vessaren la seua santg en defensa del nostre Poble i dels seus drets històrics i socials, com ara, durant les dues Germanies i en altres contesses.

La pròpia guerra civil de 1936-1939 va tenir, per un dels seus objectius més importants, derruir-nos com a Poble. Hi hagué multitud d’assassinats i de vexacions sense nombre, contra els drets dels ciutadans, per ambdues bandes.  



[1] Nota de la traducció. Ací hem escrit lo que figura en l’encapçalament original i hem adoptat els nombres de la versió “Pacem in terris. Pau a la terra”, de Joan XXIII, publicada per l’Editorial Claret en el 2013, 2a. edició.

[2] Nota de la traducció. En la versió “Pacem in terris. Pau a la terra”, de Joan XXIII, publicada per l’Editorial Claret en el 2013, 2a. edició (p. 77), indica en català “la presència de minories dins els límits d’un Estat d’un altre grup ètnic”.

[3] Nota de la traducció. Ací hem seguit la del llibre “Pacem in terris. Pau a la terra” publicat per Editorial Claret en el 2013.


dilluns, 9 de juny del 2025

Ayuso, coherent; Pedro Sánchez, mentirós compulsiu

AYUSO, COHERENT; PEDRO SÁNCHEZ, MENTIRÓS COMPULSIU 


Bon dia,

U dels temes del dia. Resposta a un amic, en nexe amb el tema de la immigració:

<<En relació amb el teu escrit: 

* És un tema punxós.

* En el cas de Catalunya, va acompanyat de polítiques que, en Europa, són sancionades, per exemple, les relacionades amb la violència en el lloc on es viu. Possiblement, hi haja un pacte entre el govern espanyol i el de Marroc.

* La vinguda d'un estranger ha d'anar acompanyada del respecte cap a la terra que l'acull. Aquest detall té a veure amb el matriarcalisme.

* Això també val per al nouvingut d'altres llocs d'Espanya.

* Partint de diferents fonts i, tenint present la política del govern espanyol, podem dir que "Tot és mentira, mentres que no es demostre lo contrari". Almenys, en aquest tema i en altres de línia patriòtica. Dades i enquestes.

* Hi ha una submissió quasi absoluta per part dels partits polítics diferents al PSOE i que es qualifiquen com d'esquerres o bé progressistes. Un exemple: la resposta a l'actitud coherent d'Ayuso respecte al president català i al basc, tots dos a favor d'un primer ministre que és un mentirós compulsiu.

Avant les atxes.

Una forta abraçada i bona setmana>>.

diumenge, 25 de maig del 2025

Pere Riutort i Pius XII i altres fonts eclesials sobre les llengües autòctones

Tot seguit, exposem part de la pàgina 161 fins a la meitat de la plana 164 de l'explanació, en la versió del 2018.


 

 

*[B] Pius XII, en els seus “Radiomissatges de la vigília de Nadal”.

[b] Són contundents les frases que va pronunciar, quant a defensa de les nacions sense Estat, amb les seues característiques culturals, el Papa Pius XII en el Radiomissatge de Nadal de 1954, adduït amb certa freqüència en aquestes Explanacions.

Anteriorment, Pius XII va parlar-ne en el Radiomissatge de 1941, A.A.S. 34, (1942), en termes semblants als usats, posteriorment, per Sant Joan XXIII en l’Encíclica “Pacem in terris”, en què es fa esment d’aquest Radiomissatge de Pius XII.

*b-1) En aquells anys, els Radiomissatges de la vigília de Nadal constituïen documents molt importants, en què se solien tractar temes socials referits a la pau i a l’ordre mundial “d’acord amb el Pla de Déu” o, dit en termes jurídics d’acord amb l’”Ordenament de Dret Natural”, “Drets Humans”. Aquests missatges transmesos de viva veu pel Papa, a través de l’invent i de la tècnica de Marconi, la ràdio, eren com la felicitació de Nadal del Papa a tot el món. De fet, en els títols d’aquests radiomissatges, transcrits en “Acta Apostolicae Sedis”, llegim “Universo Orbi datus” (“Enviat a tot l’Orb Universal”, “a tot el Món”).

*b-2) La Constitució “Gaudium et Spes” del Concili Vaticà II s’inspirà, d’una manera especial, en aquests Radiomissatges de Nadal de Pius XII, encara que l’important Document Conciliar va tractar molts altres temes que els Radiomissatges de Nadal de Pius XII. L’Encíclica “Pacem in terris”, de Sant Joan XXIII, fa esment dinou vegadess, expressament, en les seues notes, d’aquests Radiomissatges. Sant Pau VI, quan va inaugurar el monument de Pius XII, el qual, fins aleshores, se solia bastir en memòria dels Papes de la Basílica Vaticana, digué clarament que el Concili Vaticà II va beure, en molts trets, en el Magisteri i en l’actitud pastoral de Pius XII.

*b-3) En el text de Nadal de 1954, el qual és imprès en “Acta Apostolicae Sedis”, de gener de l’any vinent, 1955, Pius XII defensa el nacionalisme en si mateix, sovint, indefens, dels Pobles sense Estat. No accepta de cap manera el que denomina “Estat nacionalista”, com és el cas d’Espanya, el qual, emparant-se en les característiques i en el poder d’una determinada nació, en el nostre cas, la castellana, ha volgut derruir les altres nacions que hi ha en el si d’aquest Estat “dominador i centralista”. L’instrument d’estendre la cultura castellana com a sinònim de cultura espanyola[1], com a domini cultural i polític, ha resultat molt útil per a assimilar (i per a derruir) la nostra Nació, situada en el si de l’”Estat nacionalista castellà”.

Una altra qüestió de molta importància és el fet de no deixar-nos expandir, ni emigrar, com el que érem, durant els segles posteriors a la Descoberta d’Amèrica. Només hi podien emigrar i instal·lar-se fora del seu territori, coma tals, els súbdits de Castella, amb les característiques amb les quals s’ha volgut constituir “allò espanyol”.

*b-4) Així s’expressa Pius XII en el radiomissatge de Nadal de 1954, en què contraposa “la vida nacional” i “l’Estat nacionalista” denominat: “Estat dominador i centralista”[2].

“La substància de l’error consisteix a confondre la vida nacional, en sentit propi, amb la política nacionalista: la primera, dret i honor d’un Poble, pot i ha de ser promoguda; la segona, germen com és d’infinits mals, no serà mai suficientment rebutjada.

La vida nacional és, per si mateixa, el conjunt operant de totes aquelles valors de la civilització que són pròpies i característiques d’un determinat grup, de la unitat espiritual del qual constitueixen com el vincle. Al mateix temps, aquesta vida enriqueix la vida de tota la Humanitat i li dóna la seua pròpia contribució.

(...) com ho demostren la història i l’experiència (l’existència i la vida d’una Nació), pot desenvolupar-se al costat d’altres dins el mateix Estat; com també pot estendre’s més enllà dels confins polítics d’aquest”.

“La vida nacional no arribà a ser principi de dissolució dels Pobles fins que no començà a ser aprofitada com a mitjà de finalitats polítiques; és a dir, fins que l’Estat dominador i centralista (en el nostre cas, Castella, el qual, a poc a poc, es va apropiar de la denominació “Espanya”) no va fer de la nacionalitat la base de la seua força d’expansió (per uns interessos polítics d’absorció). Nasqué, aleshores, l’Estat nacionalista, germen de rivalitats i incentiu (fomentador) de discòrdies.... A.A.S. XLVII, 22-23, 25-26 -- 1955.

*b-5) El nacionalisme no acceptat en els textos de Pius XII és el que correspon a l’actuació històrica, la qual continua en el nostre temps amb  l’Estat Nacionalista Castellà, el qual s’ha apoderat de la denominació de “Espanyol”, i, amb aquesta denominació, han volgut derruir les valors culturals, històriques i actuals com també el desenvolupament sobirà de la nostra Nissaga, de la nostra Nació: progressivament, ens hem convertit en l’Espanya incorporada o assimilada, tal com apareix en un mapa de 1854, editat precisament a Madrid i que consta en el nostre “Apèndix”.

*b-6) Recordem-ho altra vegada: Pius XII, quan feia aquestes afirmacions greus, en què ens demanava que rebutjàssem aquesta classe de situacions, tenia en la seua ment les dues guerres mundials, les quals va viure intensament i molt a prop: com a Nunci a Baviera (la Primera) i com a Papa (la Segona). Les dues començaren per no respectar-se els drets dels Pobles sense Estat.

[c] Aquestes veritats exposades per Pius XII, tan clares, contundents i comprometedores, no sé si les coneixen els grans savis de la Conferència Episcopal Espanyola. ¿O és que la Conferència Episcopal Espanyola té, com a seus, convertits en el seu model d’actuació, “com a bisbes espanyols”, els principis de Ramiro Ledesma, de José Antonio, del franquisme, normes que ja començaren a fer-se realitat, d’una manera especial, després de la Guerra de Successió?

*c-1) La Constitució Espanyola vigent, en la concepció de l’”Estat Nacionalista Espanyol”, segueix unes normes que Pius XII ens diu que són “germen rivalitats i incentiu de discòrdies, que no serà mai suficientment rebutjades”.

Per la seua part, Sant Joan XXIII, en l’Encíclica “Pacem in terris”, ens diu que “és una greu violació de la justícia[3]” (no. 95).

El Concili Vaticà II, en l’Encíclica “Gaudium et Spes” (no. 55), amb Sant Pau VI com a cap de l’Església, ens diu, entre d’altres afirmacions: “som els testimonis d’un nou humanisme naixent, on l’home és definit primordialment per la seua responsabilitat davant els seus  germans i de la història”[4].

Ens diuen i ens repeteixen que no tenim dret de decidir, que no tenim responsabilitat, que l’única responsabilitat possible és la de l’Estat nacionalista castellà, convertit en espanyol, i la corresponent Constitució amb les seues lleis inamovibles i interpretades com ells volen. Aquesta Constitució va estar acceptada com és, per eixir del franquisme. En alguns punts, com el del reconeixement sobirà de les nacionalitats amb la seua pròpia cultura, amb la seua pròpia Història, amb la seua pròpia llengua, n’és inacceptable, perquè es fonamenta en la mentida i en l’egoisme d’una de les nacionalitats: la Castellana.

*c-2) Sembla que, en la Conferència Episcopal Espanyola, desconeixen (o malinterpreten) el que solen significar, normalment, els mots “nació”, “Poble”, “cultura”, “Estat”... en els documents de l’Església. A un Estat plurinacional com Espanya, difícilment, se li pot aplicar la denominació de “la Nació espanyola com a sinònim de Castella i de la cultura castellana”, com se’ns ha tractat d’endossar. La denominació correcta és la de “Estat espanyol”, el qual, precisament, té en el seu si diverses nacionalitats amb els seus drets irrenunciables. Els qui ho expliquen (i ho expliciten) de manera diàfana en els seus documents són Pius XII, San Joan XXIII i Sant Joan Pau II, d’una manera especial.

*c-3) Els imperis, quasi sempre, han estat fruit d’assassinats i de rapinya de les guerres. Els qui han assassinat més, els vencedors, ho conten com una glòria. És allò de Sant Agustí esmentat en l’Encíclica “Pacem in terris”, A.A.S., pàg. 282, 1963: “Remota iustitia, quid sunt regna nisi magna latrocinia?[5], “De civitatte Dei”, llib. I, c. 4. La realitat de “l’Espanya actual” va unida al vessament de sang dels nostres avanpassats, al robatori continuat dels nostres drets i a la propalació actual de mentides inacceptables.


[1] Nota de la traducció. En l’original, lo castellano como lo español, mots que hem adaptat per a facilitar que es captàs la idea, ja que la cultura inclou la llengua.

[2] Nota de la traducció. Ací partim del document “L’ús de la llengua vernacla en les diòcesis de la província eclesiàstica valentina –País Valencià, Illes Balears-“, (p. 4), treball de recollida de texts realitzat per Pere Riutort Mestre i publicat en 1973 per la Junta Diocesana d’Acció Catòlica.

 [3] D’acord amb la versió “Pacem in terris. Pau a la terra”, de Joan XXIII, publicada per l’Editorial Claret en el 2013, 2a. edició (p. 77), correspon al no. 95 i no al no. 89 com s’indica en la versió original de l’explanació.

[4] Nota de la traducció. Ací partim del document “L’ús de la llengua vernacla en les diòcesis de la província eclesiàstica valentina –País Valencià, Illes Balears-“, (p. 6), treball de recollida de texts realitzat per Pere Riutort Mestre i publicat en 1973 per la Junta Diocesana d’Acció Catòlica.

[5] Nota de la traducció. Aquestes paraules es poden traduir per “¿Què són els regnes, sinó bandes de lladres, si els manca la justícia?”.