dijous, 13 d’abril del 2023

Pere Riutort, exposició i comentaris sobre diversos conceptes històrico-culturals

 

Tot seguit, exposem des de la pàgina 34 fins a la pàgina 36 i tot, de l'explanació, en la versió del 2018.


3.Ia Part.- Comentaris sobre els conceptes de cultura, ètnia, pàtria, nissaga, poble, nació, estat, confederació, inspirats, d’una manera especial, en el Magisteri de l’Església i en els “Drets Humans”.

 

            *[A] Pel motiu que, contínuament, s’empraran els conceptes, és important tenir assimilat els seu autèntic significat.

            Apareixen, sovint, en els documents del Magisteri de l’Església que adduirem i en els “Drets Humans” com també en les realitats i en moments històrics i actuals del nostre Poble, que posarem davant la nostra consideració.

            [a] Cultura:

            El capítol II, de la Segona Part de la Constitució “Gaudium et Spes”, del Concili Vaticà II, ens parla del “Foment del progrés cultural” (53-62), en el qual es distingeixen tres seccions, de les quals he extret ara, i ho posaré en altres parts de l’escrit, alguns d’eixos textos i conceptes que comentaré per diversos motius:

            *a-1) Aquestes seccions són:

            1a- La situació de la cultura en el món actual (54-56).

            2a- Alguns principis per a la recta promoció de la cultura (57-59).

            3a- Els deures més urgents dels cristians pel que fa a la cultura (60-62).

            *a-2) El No. 53 introdueix el capítol II, amb la intenció de definir i presentar el concepte de Cultura. Té aquestes accepcions: el social històric, el social actual i el social personal.

            *a-3) El concepte de Cultura, en sentit social històric, va unit al significat d’Ètnia, Pàtria, Nissaga, Poble, Nació, Estat. L’etimologia diversa d’aquests conceptes i l’ús que se’n fa, amb algunes connotacions específiques que se’ls apliquen, ens donen la raó de llurs significats actualment en ús.

            *a-4) Cal afirmar, però, que, a vegades, es donen a aquestes denominacions significats incorrectes o inconvenients, com quan es confon, per exemple, una situació de substitució o colonització amb la de cultura, o quan no es dóna el significat autèntic, amb les seues connotacions, al concepte de nació i d’estat.

            *a-5) És una constant en la doctrina de Sant Joan Pau II, com es comprovarà, l’afirmació que, on hi ha una cultura social històrica individuada, ens trobem amb una nació, un poble, amb els corresponents drets de sobirania.

            Uns drets que comporten el poder actuar com a entitat autònoma independent, la qual roman en la cultura pròpia, no en les situacions de violència en les guerres o sota coacció legal, que s’han produït al llarg de la Història.

            Aquesta sobirania, segons Sant Joan Pau II, es pot expressar de diferents formes, però sempre ha de ser sobirania, no subordinació que no permeta a aquesta cultura, o bé a aquest poble, desenvolupar-se lliurement.

            Sant Joan Pau II, Discurs en l’ONU, 5 d’octubre de 1995. No. 8.

            *a-6) El Concili Ecumènic Vaticà II, en la seua “Constitució Gaudium et Spes”, no. 53, en definir “Cultura” com realitat històrica i col·lectiva actual, ho explicita d’aquesta manera:

            fa que [la persona humana] expresse, comunique i conserve en les seues obres, per profit de molts i fins de tota la humanitat, les seues grans experiències i aspiracions” (És a dir, història i voluntat de realització en el present).

            “I, d’això, deduïm que la cultura humana comporta necessàriament un aspecte històric i social” (el qual té caràcter col·lectiu, cohesionador dels membres de la pròpia nissaga o nació, partint, d’una manera especial, de la seua història amb la seua llengua) “i que sovint la paraula cultura té un sentit sociològic i etnològic” (És a dir, com a comunitat organitzada amb voluntat de realització, com a tal comunitat o poble). 

            *a-7) “I, d’aquesta manera, es parla de la pluralitat de les cultures. Perquè de l’ús divers de les coses, de la diversitat en el treball, en l’expressió, (d’una manera especial, la llengua pròpia) en les pràctiques religioses i morals, en establir lleis i institucions jurídiques, en el conreu de les ciències, de l’art i la bellesa, naixen diferents estils de vida i formes diverses d’avaluar les coses. I, així, aquestes formes rebudes, constitueixen el patrimoni propi de cada comunitat humana.

            *a-8) Aquest número 53 de la “Gaudium et Spes””, referint-se a la persona humana individualment i la seua relació amb la cultura social-històrica, acaba així:

            “I, així, també s’estableix un determinat medi històric, en el qual ve a inserir-se l’home nascut a qualsevol poble i a qualsevol temps, i és d’on extrau aquelles valors per a promoure la civilització humana.

            *a-9) El mateix concepte de cultura històrico-social incideix i comença en la persona humana individualment, unint la realitat de la cultura al perfeccionament personal, d’una manera especial, per mitjà de l’educació i de l’aprenentatge en diferents camps.

            “És propi de la persona humana arribar a un nivell de vertadera i plena humanitat, només per la cultura, és a dir, pel cultiu dels béns i dels valors de la naturalesa. I, per tant, sempre que es tracte de la vida humana, naturalesa i cultura resten lligades molt íntimament(No. 53).

            “En general, amb aquesta expressió cultura, indiquem allò que fa que l’home desplegue i afine, de moltes maneres, les seues qualitats espirituals i corporals; que mire de posar sota el seu domini, amb l’estudi i el treball, tota la terra; de fer tornar més humana la vida social, tant dins la família com en tota la convivència civil” (No. 53).

            Individualment, es forma una unitat inseparable entre cultura i persona. Aquest procés va unit als béns de la natura, en sentit ampli i en sentit individual, personal.

            La vida cultural serà diferent en una naturalesa com un desert i en la vida cultural que correspon a l’exuberància d’un país tropical. Igualment, la diversitat física i intel·lectual de cada persona, dóna unes possibilitats culturals diverses segons les qualitats i circumstàncies de cada un, que es manifesten, d’una manera especial, en la professió personal, sobretot, unida al treball que realitza.

            La Cultura exigeix el perfeccionament en la convivència en societat, familiar o civil, i el progrés en tots els àmbits.

            *a-10) Tota cultura autèntica tendeix a la universalitat:

            A través del temps, fa que expresse, comunique i conserve en les seues obres, per profit de molts i fins de tota la humanitat, les seues grans experiències i aspiracions(No. 53).

            Per mitjà de la cultura individuada, en cada un dels grups humans del món, concepte que és equivalent al de nació o poble”, se’ns ha de conduir a la universalitat i a la unitat de tota la Humanitat, incloent-hi el domini egoista d’una cultura determinada (llegiu, també, d’una nació determinada) sobre una altra: la cultura és el perfeccionament, és contribució, no és domini injust.

            *a-11) Igualment, podem parlar de les diverses èpoques de la Història, “A través del temps”, en les quals la cultura que influïa en la formació de l’home i que dirigia la convivència en una societat determinada, era diversa d’una època a una altra.

            Això succeeix, d’una manera especial, actualment, amb la nostra civilització tan canviant i progressiva, en l’economia, en la majoria de les ciències i, sobretot, en la tecnologia.

            Els canvis socials, com ara, l’organització política i els drets en el treball, segueixen un ritme molt superior i molt ràpid al que hi havia en èpoques passades.

            Els Drets Humans són, cada vegada, més exigents, pel que fa als drets de la persona, individualment i col·lectiva.

            *a-12) Des d’aquest àmbit de la cultura històrico-social, formalitzada, especialment, en la realitat cultural de la nació respectiva, la persona humana, és d’on extrau aquells valors per a promoure la civilització humana, expressió ja al·ludida amb què acaba aquest número 53 de la Constitució “Gaudium et Spes”, en el qual es descriu i s’explicita el que exigeix el concepte de cultura i que, en sentit social-històric, és equivalent al concepte de poble, nació, nissaga.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada