dijous, 18 de maig del 2023

Pere Riutort i exposició i comentaris sobre els conceptes poble, nació, nacionalitat i l'encíclica "Pacem in terris"

Tot seguit, exposem la major part de la pàgina 42 fins a la pàgina 44, sencera, de l'explanació, en la versió del 2018.


 

[e] Poble-Nació:

            [e] Els conceptes de Poble i de Nació tenen uns matisos específics, però són conceptes semblants i també molt pròxims als de Pàtria i Nissaga.

            *e-1) Aquestes quatre denominacions, Poble, Nació, Pàtria, Nissaga, País, van més enllà del concepte d’Estat, el qual suposa un poder polític independent. Nació no cal ser un concepte equivalent al d’Estat. A Europa, hi ha uns pocs estats, com el de Portugal, on l’estat i la nació són el mateix.

*e-2) Nació suposa un Poble que viu de manera estable en un territori determinat, en el qual “ha nascut”, en principi, el grup humà característic d’aquella Nació.

*e-3) Els que són de procedència externa, s’insereixen en la Nació que els acull i que els accepta o, si ho expliquem amb una comparació, s’empelten formant unitat amb els arbres originaris d’eixa Nació i volen participar en la seua manera de ser i actuar. Conserven les seues arrels originàries, no pot ser d’una altra manera, però l’empelt és el que ha de prevaler i s’han de convertir en un més d’aquell Poble determinat.

            Si aquests vinguts de fora s’estableixen en un lloc determinat, amb el desig de suprimir i de substituir la Nació originària, caldrà que siguen considerats com colonitzadors, realitat que, actualment, no és admesa per l’Univers Món.

            *e-4) Nació pot ser Estat polític o no ser-ho. Sense ser estat, també la nació existeix igualment. Qualsevol nació subsisteix per raó de la pròpia cultura. Nosaltres, indubtablement, en aquest moment, constituïm una nació sense estat propi. Probablement, en l’actualitat, nosaltres som la nació més important d’Europa que subsisteix sense ser reconeguda com a nació amb el corresponent estat.

            Sant Joan Pau II es va expressar així en el discurs a la Unesco. 2 de juny de 1980:

            “¿No hi ha, en el mapa d’Europa i del món, nacions que posseeixen una meravellosa sobirania històrica nascuda de la seua cultura i que, tot i això, al mateix temps, estan privades de la seua total sobirania?”.

            *e-5) Nacionalitat consta en la Constitució espanyola, en referència a les autonomies que tenen una realitat cultural especifica, que les constitueix en nació, sense tenir el poder polític corresponent a un estat-nació.

            El concepte de nacionalitat té un caràcter més abstracte, però té el mateix significat que nació. Podem dir, per exemple, “Miquel és molt bo” i “Miquel té una gran bondat”. “Bo” parteix d’un concepte concret; “bondat” parteix d’un concepte abstracte. Ambdues frases tenen, en definitiva, el mateix significat. Igualment, podem aplicar l’exemple a “nació”  i “nacionalitat” i fer la comparació del significat idèntic dels dos termes al·ludits: un, més concret, “nació”; i, l’altre, més abstracte, “nacionalitat”[1].

            *e-6) El Concili Vaticà II; quan parla del valor de les Cultures, en el nostre cas, la Cultura social present, que vertebra, que la fa operant la societat, fonamentada en les arrels de la Història, es refereix, amb això, al valor essencial, constitutiu d’eixa realitat que denominem Nació. Per tant, en referir-se el Concili Vaticà II al valor de les Cultures amb llur caràcter social-històric, ve a senyalar i, així cal interpretar-ho, “del valor de les nacions”.

            El Papa Benedicte XVI, en el seu Discurs del 28 de maig de 2006, en el camp d’extermini nazi d’Auschwitz, va comentar la làpida que fa referència a l’extermini de  la nació polonesa amb sis milions de polonesos que perderen la vida durant la Segona Guerra Mundial El seu comentari fou en aquests termes:

            “En una primera fase, abans que res, es volia eliminar l’elit cultural i fer desaparèixer el poble com a subjecte històric autònom, per a reduir-lo, en la mesura que continuàs existint, en un poble d’esclaus”.

            *e-7) La legalitat estatal espanyola ha sigut programada per a destruir la mateixa existència de la nostra nació, a favor de la nació castellana. És prou recordar la gran quantitat de “nacionalistes” que s’hagueren d’exiliar quan va acabar la guerra de Franco, amb les execucions, les confiscacions de béns, la supressió de drets. Anteriorment, un fet semblant, per motiu de la Guerra de Successió, a principis del segle XVIII, després del triomf de Felip V. El vessament de sang dels nostres avantpassats ha sigut una constant en la Història de segles.

            Pel que fa al genocidi cultural de voler fer desaparèixer la nostra estimada llengua i els altres drets culturals-polítics, que explica Sant Joan Pau II en el discurs a l’ONU de 1995, s’ha concretat, del segle XVIII ençà, especialment: en l’actuació de l’Estat, unit a les lleis pertinents relatives a l’escola generalitzada, concebuda, exclusivament, en llengua castellana, la judicatura, l’exèrcit, els mitjans de comunicació, el teatre i altres mitjans d’expressió artística.

            Cal tenir present els interessos de persones i de col·lectius econòmics, que han subordinat a poc a poc els seus interessos a la destrucció dels drets humans dels Pobles. Açò, ho hem vist recentment amb les empreses que han sigut estimulades a anar-se’n de Catalunya. Com ho han repetit! ¡Com han volgut fer por presentant un futur ombrívol i impossible si no se n’hi anaven!...

            La “nació” espanyola, tal com apareix definida en la Constitució de 1978 o en els discursos de Ramiro Ledesma, fundador de la JONS, és el resultat de l’acció centralista i centralitzadora estatal castellana.

            Recordem, per exemple, que vam arribar a considerar normal l’absència de la nostra llengua en les escoles i en el dia rere dia de la vida social: un tribunal de justícia no t’atenia en la teua pròpia llengua; un document que no fos en castellà, no tenia validesa en una notaria. És que érem pàries? ¿Érem un Poble esclau sense drets, subjecte a l’arbitri d’un altre Poble, el castellà, detentador d’un poder estatal exclusiu, del qual s’havia apropiat des de feia segles?

            Fins i tot, quan es va col·locar el telèfon públic en 1896, si no es parlava en castellà, s’havia d’abonar una multa per imposició legal.

            En el País Valencià, durant uns quants anys, no hi ha hagut televisió i ràdio en la llengua pròpia i històrica i s’ha prohibit (i s’ha tallat) el senyal a les televisions procedents de Catalunya, mentre que les emissions castellanes, especialment, procedents de Madrid, en constitueixen una multitud.

            *e-8) Com a cristians, tenim l’obligació d’estimar i de contribuir a realitzar la nostra nació, la cultura pròpia d’ella i els valors socials que comporta. La nostra fe en Crist ens impulsa a fer-ho realitat, com a exigència de l’establiment del Regne de Déu entre nosaltres.

            Aquest sentit de nació, de cultura, ens impulsa a convertir-nos en Poble cohesionat, “com a ciutadans responsables en el si d’un poble, no com a massa arrossegada per les forces dominants”, “Evangelii Gaudium” (220).

            *e-9) Aquest principi operant de qualsevol nació ha de promoure els valors de la civilització, els principis evangèlics d’amor i de responsabilitat unida a la llibertat. Ha de ser actuant en totes les necessitats socials que comporten benestar i solidaritat, entre els ciutadans de la pròpia nació que són els més dèbils i necessitats, per les diverses classes de pobresa que puguen patir.

*e-10) El concepte de nació no ha de ser excloent, sinó universalista. Vejam la necessitat d’aquesta universalització. La societat que es composa de famílies ben estructurades i que progressen, ens portarà al fet que la realització de les famílies porta la bona marxa i la realització de la societat com a tal. Igualment, la bona marxa i realització de les diverses nacions del món, constituint-se en pobles responsables i cohesionats, formant autèntica comunitat, condueix a una Humanitat, la qual vertaderament compleix les seues finalitats de perfeccionament i de progrés universal en els diversos aspectes.

            L’Encíclica “Pacem in terris”, de Sant Joan XXIII (no. 25[2]), ens diu:

            “Pel fet de ser ciutadà d’una determinada comunitat política, no perd gens de contingut la pròpia pertinença, en qualitat de membre, a la mateixa família humana; i, per tant, la pertinença, en qualitat de ciutadà, a la comunitat mundial”.

            *e-11) Els valors sobrenaturals de la nostra fe en Crist, Fill Unigènit del Pare, que es va encarnar de Maria, Mare de Déu, que fou crucificat i va ressuscitar, que continua present junt amb l’Esperit Sant en els seus seguidors i en el món, ens presenten els màxims valors, els quals estan presents en les arrels cristianes del nostre Poble. És la gran realitat a assolir i és el gran missatge que comporta la inculturació de la nostra fe en el món actual i històric en què vivim, sobrenatural i natural: “per quem omnia facta sunt”[3] (Joan 1,3 i en la Professió de fe de Nicea-Constantinoble).

            Déu, el nostre Pare, ha volgut “recapitular en el Crist totes les coses, tant les del cel com les de la terra” (Efesis 1,10).

 

 

 



[1] Nota de la traducció. Lo concret té a veure amb lo matriarcal; en canvi, lo abstracte ho fa amb lo patriarcal.

[2] D’acord amb la versió “Pacem in terris. Pau a la terra”, de Joan XXIII, publicada per l’Editorial Claret en el 2013, 2a. edició (pp. 50-51), correspon al no. 25 i no al no. 20 com s’indica en la versió original de l’explanació.

[3] En català, “Per ella tot ha vingut a l’existència”, com figura en la Bíblia Catalana.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada