dimarts, 20 de juny del 2023

Pere Riutort, història, comentaris i esperança

Tot seguit, exposem des de la pàgina 52 fins a bona part de la pàgina 54, de l'explanació, en la versió del 2018.


            *c-1)  Violència. Per exemple, allò que va expressar Felip V en el Decret de Nova Planta de 29 de juny de 1707, referint-se als Regnes de València i d’Aragó. En aquest Decret de Nova Planta, fonamenta els seus drets de possessió de nosaltres en la suposada herència patrimonial, però fa esment d’una manera especial “el justo derecho de conquista que recientemente han hecho de ellos mis armas”. Aquesta violència l’hem patida en diferents moments i de diferents formes, al llarg de la Història i la seua finalitat era la política assimilista del nostre Poble en favor de Castella i del que tenia a veure amb Castella, regne que, sobretot, des d’aquest decret, progressivament, es va promoure, principalment, amb la denominació “España” i “español” per al castellà, tant culturalment com en el polític. La mateixa guerra civil del general Franco, de 1936, amb els immensos sofriments i les destruccions que va produir, va tenir, com un dels seus principals objectius, anihilar el desig de sobirania de Catalunya i dels altres Pobles de la denominada, des d’antic, Espanya. La cultura que naix a Catalunya, bàsicament, constitueix la nostra realitat nacional.

            *c-2) Coacció. Ha sigut constant: si algú no sabia castellà, per exemple, no s’era res, se’n reien i n’abusaven. ¡Les lleis que ens arribaven del poder de Madrid propiciaven, per la prohibició de l’ús de la llengua pròpia, situacions que ens coaccionaven i ens reduïen quasi a persones sense drets!

            Els drets econòmics fonamentals en justícia han sigut i són una altra realitat per al País Valencià, les Illes Balears i Catalunya. ¡Ens deixen sense recursos per a atendre les nostres necessitats! I, després, ens endossen que som administradors dolents.

            *c-3) La política assimilativa. Entre nosaltres, les lleis i les normes que comencen a aplicar-se, d’una manera especial, des del segle XVIII, continuen vigents i s’amplien en el segle XIX i en el XX i encara ho fan, en molts aspectes, en l’actualitat, en la Constitució Espanyola vigent. Vivim en una situació contrària als nostres drets i als nostres desitjos de realització com a poble. Estem davant una exigència de justícia, la qual demana la correcció i la superació de la política assimiladora. No oblidem que Espanya[1] és tota la Península Ibèrica i que els seus pobles tenen dret a una realització d’igualtat de drets, entre ells, el de la sobirania política.

            Amb les dues dictadures, la de Primo de Rivera[2] i, especialment, la franquista[3], es va voler posar a mil per hora el motor de la destrucció de les nostres característiques culturals, immiscint-se, d’una manera especial, fins i tot, en les activitats pastorals de l’Església Catòlica, obligant a l’ús del castellà.

            *c-4) Partint d’una Constitució que vam votar, bàsicament, per a eixir de la Dictadura de Franco, ens vam trobar amb uns primers articles que, en definir el que és Espanya, es corresponen, literalment i tot, als principis del feixisme dels anys anteriors i posteriors a la guerra civil.

            *c-5) Comproven com s’expressava Ramiro Ledesma, el fundador de les JONS. Míting a Valladolid. JONS: Antologia. P. 64.

            Sabemos que España es la primera nación moderna que se constituyó en la historia… Pero si se nos dice que esas justificaciones históricas no son suficientemente válidas, que contra esos argumentos hay otros más firmes, entonces, camaradas, nosotros debemos en efecto, abandonar ese campo de la historia y proclamar que en último y primer término España será indivisible y única, porque nosotros lo queremos, porque nos posee y nos domina la firme y tenacísima voluntad de mantenerla única e indivisible”. Cf. Josep Benet. Biblioteca Abat Oliba, 150. P.71.

            La Constitució Espanyola de 1978 ho expressa així:

            Article 2n.: “La Constitución se fundamenta en la indisoluble unidad de la Nación española, patria común e indivisible de todos los españoles…”.

            Se’ns presenta el principi d’unitat. Quina unitat? Històricament, pur domini i negació constant dels nostres drets, fins a convertir-nos en guetos subjectes al domini i als interessos d’una nació que no és la nostra..., situació no acceptada pels nostres avantpassats fins al vessament de la seua sang.

            Des de després de la Guerra de Successió, ens trobem convertits en l’Espanya incorporada o assimilada per “justo derecho de conquista que de ellos han hecho mis armas”. Som “espanyols” com a fruit d’una conquesta. Felip V. 1707.

            *c-6) El primer objectiu del Decret de Nova Plana fou l’administració de justícia unificada en tota la Península, la qual s’havia d’impartir usant exclusivament el castellà. ¡Quants avantpassats nostres foren enganyats per jutges, advocats, fiscals, que usaven una llengua que ells desconeixien!

            *c-7) Bibliografia: Cf. Josep Benet. “L’intent franquista de genocidi cultural...”. Biblioteca Abat Oliva, 150. Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 1995. 534 pàgines. Són impressionants els decrets i els comunicats del poder estatal central, a més dels múltiples documents procedents d’altres poders i de la premsa diària, que existeixen des de la Guerra de Successió fins als nostres dies contra la nostra llengua i contra la nostra cultura en general, és a dir, contra el que fonamenta la Cultura del nostre Poble, base constitutiva de la nostra Nació.

            *c-7) Vicent Pitarch i Almela. “Llengua i Església durant el Barroc valencià”. Biblioteca Sanchis Guarner. “Institut de Filologia Valenciana”, 382 pàgines. El mal actual de l’Església valenciana ve de temps arrere. És de molt d’interés l’actitud diversa de la societat valenciana, sobretot, eclesiàstics i nobles, quant a la llengua, ja en temps dels Àustries (segles XVI i XVII).

            Cf. Ramon Haro i Esplugues. “Introducció i comentaris del sermó de Sant Blai de 1769, predicat a Montaverner”. Mesures contra la nostra Nació després del “Decret de Nova Planta”. Actuació de diferents estaments valencians per tal de llevar la injustícia que suposaven aquestes mesures.

            *c-8) Qüestionem la nostra manera d’actuar, seguint el que ens diu el Papa Francesc. “Evangelii Gaudium”, 183.

            “¿Qui pretendria cloure en un temple i fer callar el missatge de sant Francesc d’Assís i de la beata Teresa de Calcuta? Ells no podrien acceptar-ho. Una autèntica fe -que mai no és còmoda ni individualista- sempre implica un profund desig de canviar el món, de transmetre valors, de deixar alguna cosa millor rere el nostre pas per la terra.

            Estimem aquest magnífic planeta on Déu ens ha posat, i estimem la humanitat que l’habita, amb tots els seus drames i cansaments, amb els seus anhels i esperances, amb els seus valors i fragilitats. La terra és la nostra casa comuna i tots som germans.

            Si bé ‘l’ordre just de la societat i de l’Estat és una tasca principal de la política’, l’Església ‘no pot ni deu quedar-se al marge en la lluita per la justícia’. Tots els cristians, també els Pastors, són cridats a preocupar-se per la construcció d’un món millor.

            D’això es tracta, perquè el pensament social de l’Església és, abans que res, positiu i propositiu, orienta una acció transformadora i, en aquest sentit, no deixa de ser un signe d’esperança que brota del cor amant de Jesucrist (...), tant en l’àmbit de la reflexió doctrinal com en l’àmbit pràctic’”.



[1] Nota de la traducció. Pere Riutort parteix del terme llatí que empraven els romans, per a indicar tota la Península Ibèrica, és a dir, “Hispania”, del qual prové el mot “Espanya”.

[2] Nota de la traducció. Es refereix a la del general Miguel Primo de Rivera, de 1923 a 1930 i que, entre altres aliats, comptà amb el suport del rei Alfons XIII i del PSOE.

[3] Nota de la traducció. La dictadura franquista prové de la que imposà el general Francisco Franco i que, en tot l’Estat espanyol, durà des de 1939 fins a 1975. Entre ambdues dictadures, hi hagué, sobretot, un retorn a un període republicà de cinc anys (1931-1936) i una guerra (1936-1939).

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada