A continuació, plasmem la pàgina 160 i la majoria de la plana 161 de l'explanació, en la versió del 2018.
En
aquesta divisió. Resum de l’exposat en les 18 primeres divisions.
Drets de les nacions i dels Pobles sense
Estat independent.
22.- II Part. La nostra
Història i els nostres drets com a Cultura, com a Poble, com a Nació,... llengua,
considerats a la llum del Magisteri Pontifici dels Papes del segle XX i,
d’una manera especial, de Benedicte XV, de Pius XII, de Sant Joan XXIII i de
Sant Joan Pau II, i tenint sempre, davant la nostra consideració, el Concili
Vaticà II.
Nota d’introducció. Aquesta
divisió 22 i la 23 següent volen resumir en el més essencial, el
contingut i el missatge de les explanacions, de les reflexions que s’han
desenvolupat en la meua vida i l’hi han donat suport com a veritat i com a
actuació.
Per la finalitat de resum que tenen aquestes
dues divisions 22 i 23, de tot el que he exposat, alguns dels
conceptes que he desgranat i alguns dels documents del Magisteri de l’Església
que he adduït, es repetiran necessàriament en alguns espais de les dues
divisions.
*[A] Vejam succintament la nostra
realitat històrica i l’actual, partint del Magisteri dels Papes del segle XX.
[a] Ens obliguen, partint del poder de
l’Estat, a aparèixer com a espanyols-castellans, quan, en
veritat, no ho som.
*a-1) En les nostres terres, som el
veritable Poble, la vertadera cultura, amb les seues característiques que s’han
produït entre nosaltres pel pas dels segles. No som uns estranys procedents de
l’Espanya-castellana. Aquesta sí: s’ha volgut estendre de fa segles
ençà i implantar les seues característiques culturals entre nosaltres i per
tota la península. Portugal, a principi, formava unitat amb Castella i Lleó i
amb Galícia.
No sols la nació castellana, sinó tots,
som la “Hispania”. No podem acceptar que, amb aquesta
denominació, “Espanya”, partint de Castella, els
castellans hagen volgut derruir i substituir les nostres realitats i els
nostres trets culturals i els nostres drets, els quals tenim de fa molts segles
ençà (més de mil anys, a Catalunya). A Mallorca i al País Valencià, d’ençà del
Rei En Jaume, en el segle XIII.
*a-2) Els castellans peninsulars i els
recentment immigrats de diferents parts del món, quan vénen a conviure amb
nosaltres, tenen el deure de formar part del nostre Poble i d’assumir la
cultura vernacla en tots els seus aspectes i participar-hi. Nosaltres
no som com els russos a Ucraïna, com algú ha tractar de: els russos, entre
nosaltres, són els castellans i tots els vinguts de fora si no s’adapten. suposar
Els russos s’han establit a la Ucraïna conquerida militarment pels tsars a
partir del segle XVIII, amb unes característiques i amb unes intencions
veritablement colonials. Els castellans, entre nosaltres, s’han fet presents,
d’una manera especial, d’ençà després de la Guerra de Successió, amb les
mateixes intencions i amb els mateixos mètodes que els russos a Ucraïna,
però sense voler reconèixer la nostra sobirania, cosa que, precisament, ha
aconseguit Ucraïna.
*a-3) En un cas i en l’altre, russos i
castellans s’aprofitaren de la debilitat militar que tenia el Poble propi del
lloc, per instal·lar-s’hi com si ells fossen els vertaders propietaris, i es constituïren
en titulars de la cultura, la qual corresponia, per història i per geografia, a
les nissagues autòctones, les quals no detenien el poder militar i polític, perquè
hi havia estat assumit pels dominadors. Benedicte XV, Pius XII, Sant Joan
XXIII i Sant Joan Pau II són contundents a l’hora de denunciar aquestes
situacions.
*a-4) Els documents de l’Església posen
molt d’èmfasi en el fet que aquests problemes no resolts rauen en la base de l’inici
de les dues grans guerres mundials del segle XX.
També s’ha viscut, més pròxim en el temps,
els greus problemes sagnants de la descomposició de l’antiga Iugoslàvia.
Hi ha hagut la separació pacífica dels txecs i dels eslovacs... Aquest problema
continua vigent, d’una manera especial, en diverses parts d’Europa. Així
ho ha recordat sovint Sant Joan Pau II.
*a-5) Perquè no es repetesquen, altra
vegada, en la Història, és important poder comptar amb uns principis
morals i jurídics que ens senyalen les normes, a l’estil de la “Declaració
Universal dels Drets Humans”, que determinen “els drets de les
Nacions sense Estat”. Cinquanta anys després d’haver acabat la Segona
Guerra Mundial, Sant Joan Pau II afirmava:
“Aquell conflicte va sorgir a causa de les
violacions dels drets de les nacions (...). Foren comesos crims terribles, en
nom de doctrines nefastes, les quals predicaven la inferioritat d’algunes
nacions i d’algunes cultures”. Discurs de Sant Joan Pau II en l’ONU,
1995, no. 5.
*a-6) En el mateix segle XX, no podem
deixar de recordar, altra vegada, el missatge de Benedicte XV als responsables
dels Estats bel·ligerants durant la Primera Guerra Mundial, amb la seua
afirmació “Les nacions no moren”. “Als pobles bel·ligerants”,
28 de juliol de 1915.
*a-7) Pius XI, qui va tenir com a Secretari d’Estat Eugenio Pacelli, s’enfrontà al règim racista de Hitler, la doctrina sobre la qual va redactar l’Encíclica “Mit brennender Sorge”, en què afirma “L’Església, fundada pel Salvador, és única per a tots els Pobles i per a totes les Nacions i, en ella, troben recer tots els Pobles i totes les llengües”. ¡En canvi, sembla que la llengua dels valencians no s’hi troba!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada