dijous, 23 de gener del 2025

Pere Riutort i la història de la llengua i política del segle XV en avant

 

Tot seguit, exposem les pàgines 139 i 140 de l'explanació, en la versió del 2018.


Posteriorment, en diferents èpoques, hem rebut l’impacte negatiu mitjançant autèntiques dictadures militars, la darrera de les quals, la del general Franco (1939-1975), fou fruit d’una terrible i sagnant guerra fratricida, amb molts milers de persones assassinades per la contesa o durant la postguerra, a més dels molts milers que van haver d’exiliar-se i amb molts descendents  dels quals no s’han reintegrat en la seua terra d’origen. ¡Quanta força cultural, social i econòmica es va balafiar per Mèxic, França, Argentina, etc.!

*d-4) Volem recordar, altra vegada, que la no solució en justícia dels nostres problemes nacionals i socials posteriors a la unió dels Reis Catòlics també ha comportat, en diferents moments de la Història, malauradament, el vessament de sang dels nostres avantpassats al País Valencià, a Catalunya, a Aragó i a les Illes Balears.

*d-5) Ha provocat greus problemes, alguns encara avui dia sense resoldre, com ara, el tractament econòmic injust, el qual patim actualment de manera manifesta al País Valencià, a les Illes Balears i a Catalunya; a més d’altres realitats clarament no solucionades i que estan contra els Drets Humans, contra el Pla de Déu.

No podem deixar d’adduir, altra volta, la situació de la impossibilitat d’establir-nos a Amèrica i en altres parts del món durant quasi tres-cents anys dels Àustries i dels Borbons, que ens tenien situats en els diferents Regnes de la nostra Confederació, com si es tractàs d’uns guetos tancats i incomunicats, sense possibilitat d’expansió, abocats a la misèria, al bandolerisme i a la voluntat del nostre propietari, el rei de Madrid. Això va suposar el vessament de sang de molts dels nostres avantpassats, imposts, vexacions,... Sense el permís de qui ens posseïa, ens resultava impossible romandre i comerciar fora del nostre territori històric. Mentrestant, a més dels castellans també els portuguesos, els anglesos, els francesos, els holandesos, els russos,... es passejaven pel món. Els nostre futur suposava convertir-nos en l’”España incorporada o asimilada”: ¡com ens convertiren en els seus serfs subjectes, de fet, a l’esclavatge, com les colònies americanes o pitjor ! ¡Que havíem estat i en quina condició ens col·locaren els nostres germans castellans amb els seus interessos!

[e] Vejam el que ens va ensenyar, en aquest aspecte, Sant Joan Pau II, en aquest cas, en la seua homilia a Auschwitz, el 7 de juny de 1979:

“El manament de l’amor es concreta, igualment, en el respecte de l’altre, de la seua personalitat... Mai l’un a expenses de l’altre, al preu de la conquesta, de l’ultratge, de l’abús i de la mort. Pronuncia aquestes paraules... el fill d’una nació que, en la seua història recent, ha sofert d’altres, múltiples patiments. I no ho diu per acusar, sinó per recordar. Parla en nom de totes les nacions, els drets de les quals són violats i oblidats”.

¡Quant signifiquen, per a nosaltres, aquestes paraules, com a persones, com a societat, com a Història. No podem acceptar continuar subjectes al preu de la conquesta, de l’ultratge, de l’abús i de la mort, els quals estan en els orígens de la nostra situació actual.

*e-1) El diàleg i la comprensió mútua, partint de la veritat de les coses, històriques i actuals, són l’única solució per a resoldre els nostres problemes com a Poble, com a Cultura diferenciada, com a Nació que té els seus drets, encara que no té un estat sobirà. Tenim dret de realitzar-nos a partir de les pròpies i autèntiques arrels, a partir de la nostra identitat i aconseguir la irrenunciable sobirania.

No és secessionisme a ultrança[1] el que demanem, sinó veritable i autèntica llibertat per al dret de la realització plena i autèntica del nostre Poble. Quan u es casa, no es diu que siga secessionista; és un dret irrenunciable que té, de casar-se amb qui vulga.

*e-2) No es produeix el diàleg, posant una paret insalvable al mig, anomenada “Constitución Española”, la qual ho impossibilita. En ella, es presenta la definició d’Espanya, partint de principis vigents de la nostra derrota en la Guerra de Successió ençà. Aquests principis es concretaren d’una manera especial pels teoritzadors del feixisme espanyol i encara estan vigents en bona part de l’Església Valenciana.

Com indicàrem en 4, *c-5, la definició d’Espanya en la Constitució és còpia literal de com ho considerava Ramiro Ledesma, el fundador de les JONS.

Solé Tura va revelar que aquesta definició es va imposar als legisladors per part de l’Estat Major de l’exèrcit espanyol[2].

*e-3) La doctrina exposada per Sant Joan Pau II i per Sant Joan XXIII supera el franquisme en la nostra societat i en la pròpia Església valenciana. Igualment, ho passa  la concepció de “Cultura” del Concili Vaticà II. Cal deixar a banda unes doctrines totalitàries que l’Església Catòlica Universal no accepta i que contradiuen els articles 2, 15 i 21 de la “Declaració Universal dels Drets Humans”.

 



[1] Nota de la traducció. En l’original, No es puro secesionismo.

[2] Nota de la traducció. El 19 de gener del 2025 accedírem a un tweet d’Albert Botran Pahissa en què, junt amb una foto del llibre “Nacionalidades y nacionalismos en España. Autonomías, federalismo, autodeterminación”, de Jordi Solé Tura i publicat per Alianza Editorial, es podia llegir “Solé Tura, del PSUC-PCE, va explicar uns anys després, en el llibre ‘Nacionalidades y nacionalismos’, que els articles 2 i 8, sobre la unitat d’Espanya i el paper de l’exèrcit, els van arribar directament en un sobre tancat, des de l’Estat Major militar. Vet aquí la correlació”: https://x.com/jvilaboix/status/1600076748351119360.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada