dissabte, 18 d’octubre del 2025

Pere Riutort i la llengua vernacla i l'Església valenciana i els partits polítics

A continuació, plasmem de la pàgina 184 a la major part de la plana 185, de l'explanació, en la versió del 2018.


En 1760, els representants en les noves Corts Castellanes (les quals centralitzaven tot el poder estatal) procedents del Regne de València, de Catalunya i de Mallorca, representants del que, actualment, denominam Països de llengua Catalana, els tres a l’una, detall que posa de manifest la consciència que tenien d’unitat en la nostra Nació, recordaven al Rei Carles III, en la seua “Representacion sobre los males imponderables que la Nueva Planta había producido”, que “Hi ha lleis que obliguen que, a Catalunya, a València i a Mallorca, que els naturals (o bé els criats) en aquests territoris siguen bisbes o clergues de les seues esglésies”. No es pot oblidar que, en aquell temps, el lloc on tot el poble sentia parlar una llengua determinada era a les esglésies.

El conjunt del “Memorial”, que tracta diferents temes, presentat per tots els representants de la nostra Confederació, els aragonesos i tot, fou rebut per Carles III de manera molt displicent, malgrat que els representants de les noves Corts centralitzades castellanes eren “botiflers”, és a dir, favorables a la causa borbònica.

Els arxius públics, en gran mesura, eren arxius eclesiàstics; per això, apareixen les disposicions que obligaven, de part dels bisbes borbònics, que, en bona part, devien el seu nomenament al Rei, a exigir que, en el futur, es redactassen en castellà tots els documents de l’Església. A l’Arxidiòcesi de València, aquest canvi fou obra de l’Arquebisbe Mayoral en 1746. A Mallorca, és recordat el bisbe Juan Díaz de la Guerra, 1772, qui tingué tanta oposició que va haver d’abandonar la diòcesi tres anys després, en 1775.

En la ciutat d’Alacant, en 1784, es posava multa a tots els alacantins que parlaven en públic en valencià.

Totes les lleis del segle XIX imposen, per exemple, en les lleis sobre Ensenyament, el castellà en exclusiva. Els xiquets en les escoles eren castigats si no parlaven en castellà. L’estudi del catecisme s’havia de fer en castellà: fins i tot, en 1902, encara hi ha un Reial Decret que ho obliga.

En 1896, quan s’instal·laren els primers telèfons públics, era obligatori parlar en castellà en usar-los. S’imposava multa a qui no feia així.

Les dues dictadures del segle XX, la del general Primo de Rivera i la del general Franco, posaren en marxa sistemes de repressió vertaderament immorals. Aquestes lleis i normatives de les dues dictadures, en bona part, són encara vigents, en realitat, en la major part dels llocs de culte de l’Església Catòlica valenciana.

En la darrera època del govern del PP, el mateix president de la Generalitat valenciana, de fet, semblava que ignorava que els seus governats tinguessen una llengua pròpia[1]; igualment, la Batlessa de València, etc. Sembla que no volen tacar la seua boca amb una llengua “tan inculta i menyspreable” com és la llengua dels valencians, de qui reberen el manament de governar-los. Quanta ignorància! Quant d’abús!

*f-6) “Ob religionem”: la discriminació per la religió. En molts països, especialment els cristians, són perseguits i discriminats econòmicament i socialment.

Fins i tot, els lleven la vida, com si estiguéssem en l’Edat Mitjana. És normal contemplar que hi ha llocs en el món on hi ha qui agafa una arma i es posa a matar persones perquès són cristians. Segrestos de cristians, lleis inacceptables i execucions.

Dins de l’Islamisme contemplem lluites sagnants a mort entre ells mateixos per raons religioses, les quals crèiem ja superades. Mètodes de terrorisme molt sofisticats. Tot açò en el segle XXI. Les organitzacions internacionals, pràcticament, no actuen en defensa dels encalçats.

La llibertat religiosa és un dret i és un deure, la qual hem d’exigir i de treballar per a fer-la realitat. Hem de ser receptius amb els qui tenen altres religions diferents a la cristiana, però també hem d’exigir els nostres drets de llibertat religiosa en els països on aquestes altres religions són majoritàries.

Totes les realitats enumerades, segons les nostres possibilitats, han de ser remogudes, per ser principis de Dret Natural que el Creador ha imprès en la mateixa naturalesa humana, feta a imatge i semblança de Déu. Cal actuar en consciència, com una greu obligació moral, per a fer efectives aquestes normes de Dret Natural: això comporta “el Pla de Déu”, amb la seua exigència moral de dur-lo a terme.

 

 

*[F] Som responsables i col·laboradors del Pla de Déu.

[g] Entre nosaltres, com a obligació de consciència, s’ha de treballar a resoldre eficientment, en la mesura de les possibilitats de cada un, un problema com el de la discriminació lingüística.

*g-1) ¿Qui dubtaria que fos menester treballar de manera resolutiva contra la terrible pobresa que pateix una part molt important de la Humanitat? ¿Qui qüestionaria, a hores d’ara, que s’havia de treballar en consciència per a resoldre l’apartheid sud-africà, el qual va costar anys de presó a Nelson Mandela o la qüestió sobre els drets dels negres estatunidencs, arran la qual Martin Luther King pagà la vida? ¿I els drets de la dona als Països islàmics i a l´Índia?

*g-2) Tot el que suposa d’autoritat d’un Concili Ecumènic, ens exigeix una actuació fonamentada en la teologia moral com a cristians. Per tant, entre les situacions al·ludides de discriminació que esmenta expressament el Concili Vaticà II i que ha volgut explicitar en els paràgrafs anteriors amb referència a fets i a realitats que coneixem del nostre entorn, figura, clarament, la de la nostra discriminació lingüística.

Aquesta discriminació, la qual trobem, d’una manera molt especial, escandalosa, en el si de la pròpia Església Catòlica valenciana i en la praxis d’alguns governants i en polítics de la societat civil, ajuda a promoure un abandonament de la llengua de part de molts valencians.


[1] Nota de la traducció. En el moment en què Pere Riutort ho escrigué, a tot estirar, en el 2018, el PP valencià havia manat en la Generalitat Valenciana entre 1995 i el 2011. Quant a la batlessa de València, del PP i de qui fa esment un poc després, ho fou entre 1991 i el 2015.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada