Text que hem vist que retalla Viquipèdia:
Aquest blog compta amb molts escrits personals i amb uns altres en nexe amb l'explanació de Pere Riutort Mestre (1935-2021) en la versió del 2018. Així, podem plasmar fets que, en determinats canals dedicats al "buenrollismo", al puritanisme o, si no, romàntics ("Don Precís", sic), serien motiu de censura o bé de parapeu als lectors, als membres o, fins i tot, als usadors.
dijous, 31 de juliol del 2025
Pere Riutort, explanació
divendres, 25 de juliol del 2025
Pere Riutort, història dels Reis Catòlics ençà i ensenyament
Tot seguit, exposem bona part de la pàgina 171 fins a la plana 173 de l'explanació, en la versió del 2018.
*[F] “Compromís amb la Història i amb els germans”. Recordem altra
vegada alguns esdeveniments i aspectes del nostre passat.
[h] Se’ns diu i se’ns repeteix
que tots els que vivim en aquest territori de nom Espanya som una mateixa cosa,
dels Reis Catòlics ençà.
*h-1) A això, cal explicar que ho som perquè se’ns ha obligat a ser-ho,
d’una manera determinada d’acord amb els interessos de Castella i, en
determinats moments de la Història posterior als Reis Catòlics, amb la
violència de les armes, que es van haver d’oposar a l’Estat nacionalista
centralista castellà, el qual tenia el favor especial del Rei, investit sempre
de poders de dictador.
Els segles XVI i XVII ja esclataren en conteses per a defensar
els nostres interessos, les nostres llibertats i amb reivindicacions socials
pel mig. En aquestes guerres, es va vessar la sang dels nostres
avantpassats i van estar sufocades de Castella estant, la qual, a poc a poc, es
va apropiar de la denominació “Espanya”.
*h-2) Ferran, ja vidu d’Isabel de Castella, després de la mort del seu
gendre Felip el Formós, al capdavall de la seua vida, desitjava separar
la Confederació de la Corona d’Aragó de la unió amb Castella. Els
castellans no acceptaren que Ferran governàs Castella com a Regent, com era el
seu dret estipulat. Fins i tot, insultaven Ferran perquè se n’anàs: “Viejo catalanote: vete a tus
Reinos de Aragón”[1]. Va intentar tenir un fill amb Germana de Foix,
la seua nova muller, perquè el succeís en els nostres Regnes confederats, fet
que els separaria definitivament de Castella, però el fill del nou matrimoni es
va morir el mateix dia del seu naixement.
*h-3) D’ençà del propi matrimoni de Ferran i Isabel, ja es va
començar a supeditar-nos als interessos de Castella, subordinació i
domini que augmentaria, progressivament, en els dos segles de la dinastia dels
Àustries. Restàrem reclosos en cada un dels nostres Regnes, en una espècie de “guetos frustrants i anihiladors” en mans de virreis que pretenien obtenir els
impostos i prestacions a favor del poder reial establit a Madrid, d’ells
mateixos i de les pròpies classes dominants: noblesa, clergat, plutocràcia[2].
La nostra situació era de misèria i, per això, hi hagué la Germania (del segle
XVI i a la darreria del segle XVII)[3]
i les altres guerres... Mentrestant, els castellans
es passejaven pel món i treien per a ells l’or i l’argent d’Amèrica[4].
Recordem, altra
vegada, un dels capítols més tristos d’aquesta realitat històrica, és a dir,
l’exclusió de la nostra emigració (i implantació) a Amèrica o a altres parts
del món, la qual ens condemnava a una situació econòmica desesperada, per
a molts dels nostres connacionals, qui havien de menester l’emigració,
com he tractat específicament en la divisió 13. Teníem el mateix dret
que els castellans a instal·lar-nos en diverses parts del món, però no ens ho
permeteren. Consulteu la butla d’Alexandre VI[5].
*h-4) El fet “idíl·lic”
d’unitat, en la Història dels Reis Catòlics i en la dels Àustries, que
alguns han propugnat entre nosaltres (partint i coincidint amb alguns polítics
i amb jornalistes que, ara, ens ho volen endossar), és una pura mentida.
[i] La unitat dels Reis Catòlics, per a nosaltres (no per als
castellans, que se’n feren “grans”), ens ha resultat un vertader
frau: és el “furtar e mentir” de què ja
parlava F. Eiximenis en el segle XIV.
*i-1) I,
sobretot, de Felip V fins als nostres dies, se’n va voler llevar el
que restava de la nostra sobirania històrica, cultural, política, religiosa,
que, en principi (només en principi), havien propugnat els Reis Catòlics, que
continuàs al llarg dels segles futurs; perquè, ja en vida dels dos cònjuges, no
es va complir el “Tant munta, munta tant, Isabel com Ferran”,
de la seua divisa.
*i-2) Quan començava
a acabar la Guerra de Successió, no hi hagué cap rubor a consignar en el
Decret de Nova Planta del 29 de juny de 1707, pel qual, la total
subordinació que s’instaurava en el, fins aleshores, Regne de València com
també en el d’Aragó, responia al fet que Felip V, com a Rei, per herència, era
l”amo absolut”[6]
dels seus súbdits, és a dir, de nosaltres. A més, s’hi afegia,
com a gran definitiva raó per a aquest domini absolut, “el just dret de
conquesta que, d’aquests regnes, (dels nostres avantpassats, fet que
arriba a nosaltres), han fet darrerament les meues armes”.
Malgrat aquesta
terrible situació, a Catalunya i al Regne de València, la gent es va
posar a treballar en la indústria, especialment, en la indústria tèxtil.
*i-3) La subordinació
indigna descrita ha existit de fa segles ençà i es vol que continue actualment a
força d’acudir i d’aprofitar-se restrictivament dels articles de la Constitució
Espanyola, text que, en el seu moment, vam acceptar voluntàriament per
alliberar-nos dels principis i de situacions emanats de la dictadura
franquista. Sens dubte que, entre el franquisme i la Constitució de 1978, vam
triar (i encara ho faríem ara) la Constitució actualment tan esmentada.
Si la Constitució
s’interpretàs d’acord als principis i als drets exposats en la Tercera
part de l’encíclica “Pacem in terris” de Sant Joan XXIII,
podríem afirmar que la Constitució espanyola encara resultaria prou útil i
viable en els nostres dies. Tal com ens imposen que siga interpretada (i posada
en pràctica), es crea entre nosaltres una situació de menyspreu i de no
acceptació de la mateixa Constitució i de la pròpia realitat d’Espanya,
de cara al present i de cara al futur.
*i-4) Som,
clarament, un Poble conquistat per les armes, per al qual, el dictador
coronat de torn (aleshores, el Rei Felip V) i els seus successors feren dels
nostres avantpassats i, àdhuc, podem dir, de nosaltres mateixos fins ara, el que van voler per castigar-nos i per subjugar-nos.
D’aleshores ençà, se’ns considera que som part del que un mapa escolar de
mitjan segle XIX posava l’Espanya incorporada o assimilada, com les
altres colònies espanyoles[7].
*i-5) No s’ha
volgut que fos una autèntica i justa unitat, sinó una subordinació indigna i
inacceptable per a tot el que correspon al nostre passat, a les arrels de la
nostra cultura autèntica, en què incloem, d’una manera especial, la nostra
llengua, la qual continua, promogut pel centre de poder castellà, ara
denominat espanyol, en una situació de camí de destrucció. Així ho desitgen
vehementment de Castella estant, encara que sovint ho callen.
*i-6) El Papa
Francesc, en el nombre 181[8] de
l’encíclica “Evangelii Gaudium”, diu
“’tota la creació
espera ansiosament aquesta revelació dels fills de Déu’ (Rm 8,19). Tota la creació vol dir també tots els aspectes de la
vida humana, de manera que ‘la missió de l’anunci de la Bona Nova de Jesucrist
té una destinació universal. El seu mandat de caritat abraça totes les
dimensions de l’existència, totes les persones, totes els ambients de la
convivència i tots els Pobles. Res humà no li pot resultar estrany’[9].
La veritable esperança cristiana, la qual cerca el Regne escatològic, sempre
genera història”.
*i-7) Hem de generar,
amb la nostra esperança cristiana, història de llibertat per al nostre Poble,
amb la qual puga portar a terme la seua realització com a Poble, el qual cerca
el Regne escatològic, que és el nostre darrer objectiu.
Déu ha volgut unir en
Crist totes les coses, tant les del cel com les de la terra (Efesis 1,10). Ja, d’ara endavant, quan caminem cap al Regne
escatològic, final, hem de lluitar per fer realitat entre nosaltres, en aquest
món, com a persones i com a Poble per Jesucrist, amb Jesucrist i en
Jesucrist, qui continua amb nosaltres fins a la fi dels temps i amb l’acció de
l’Esperit:
“El Regne de veritat
i de vida,
el Regne de santedat
i de gràcia,
[1] Nota de la traducció. En
català, diríem “Vell catalanot: vés-te’n als teus Regnes d’Aragó”.
[2] Nota de la traducció. Es
tracta del sistema de govern en què el poder és exercit pels més rics.
[3] Nota de la traducció. Hem
afegit aquesta explicació, encara que és molt més coneguda la primera, la qual
influí molt en el futur del Regne de València i dels altres estats de la Corona
Catalanoaragonesa, per la política que portà Germana de Foix (segona esposa del
rei Ferran II i virreina del regne valencià entre 1523 i 1536), la qual, per
exemple, afavorí la castellanització.
[4][4] Nota de la traducció. Es
refereix, bàsicament, a l’Amèrica castellana, encara que, per un temps de menys
d’un segle, es podria incloure part del que vindria de les colònies
portugueses.
[5] Nota de la traducció. El dia
14 de juliol del 2025 accedírem a u dels poquíssims escrits en Internet en què
s’exposava el document (a més de parlar-se’n), en aquest cas, en castellà.
Cal dir que les
entrades en català n’eren quasi inexistents. L’escrit es diu “Bula del
Papa Alejandro VI, haciendo donación de la América a los Reyes Católicos
Fernando e Isabel, en 4 de mayo de 1493” (https://www.dipublico.org/117989/bula-del-papa-alejandro-vi-haciendo-donacion-de-la-america-a-los-reyes-catolicos-fernando-e-isabel-en-4-de-mayo-de-1493) i fou publicat en la web “Dipublico.org” de
“Derecho internacional”, a partir d’una versió de 1750.
Finalment, adduirem
que, en bona part de les referències en castellà, el tema és tractat de manera
clarament tendenciosa, com si els drets només fossen del Regne de Castella.
En aquest document,
el Papa no diu que les terres d’ultramar passarien als castellans, sinó a
ambdós reis: “vos donem, vos concedim i vos assignem a perpetuïtat, a
vosaltres i als vostres hereus i successors (els Reis de Castella i de Lleó)
amb tots els seus dominis, ciutats, fortaleses, llocs, drets i jurisdiccions i,
amb totes les seues pertinences, totes aquelles illes i totes aquelles terres
fermes trobades i les que es trobaran, descobertes i les que es descobriran”...
Com a aclariment, cal dir que, encara que la reina de Castella fos la
titular principal en el regne castellà i Ferran ho fos en la Corona
Catalanoaragonesa, ella feia de segon cap d’estat en l’esmentada federació,
mentres que ell tenia eixe càrrec en l’Estat castellà.
[6] Nota de la traducció. El rei
Felip V, en el text, indica que corresponia a ell “el domini absolut dels
esmentats regnes d’Aragó i de València”.
[7] Nota de la traducció. Com
que l’objectiu borbònic ja era en projecte en el segle XVIII, però la font en
què apareix la forma que Pere Riutort posa “la España incorporada o
asimilada” és d’un mapa escolar de mitjan segle XIX, hem decidit fer un
afegitó en aquest punt, amb intenció d’evitar l’anacronisme. Cal dir que
Espanya es formà jurídicament en el segon terç del segle XIX i que les colònies
de què parla, en el segle XVIII i fins a aquell moment, eren castellanes, no
espanyoles.
[8] Nota de la traducció. Ací
partim de l’obra “La joia de l’Evangeli. Evangelii
Gaudium”, en la versió de l’Editorial Claret publicada en el 2013 (pp.
137-138).
[9] Document d’Aparecida, 380.
diumenge, 20 de juliol del 2025
Lletra a Manuel Ortí Esteve, nou capellà de la Parròquia de l'Assumpció, d'Alaquàs
Bon dia, Manuel,
Ahir parlí amb un home que ha estat molts anys de catequista en distintes parròquies (ell és de línia del Concili Vaticà II), que participava molt en les reunions que feia Vicent Estarlich i en la parròquia.
La valoració que em féu del capellà a qui substituïu m'evoca aquelles paraules que, més d'una vegada, ens ha dit a persones acostades a ell, però sobre un rector que hi hagué en la parròquia mare d'Aldaia en els anys setanta i que pretenia desfer eixa tendència a una Església més per a la gran majoria de la gent i no reduïda a una minoria que és de la corda de la figura d'un personatge dels dibuixos de Mafalda, Susana, qui representa el culte a l'elitisme.
Aquell històric rector digué "Això són 'mariconaes'" (sic). I, tot seguit, féu fora moltes de les activitats i, a banda, aquell esperit en línia amb els capítols 10 i 11 dels Fets dels Apòstols, amb la lletra als Gàlates (3, 28) i amb l'esmentat concili.
Potser, algú diga que això també ho fan moltíssims polítics (encara que no pronuncien aquells mots)... Sí: i no hauria de ser motiu per a justificar eixa manera de ser, d'actuar i de respondre als altres i en la vida.
Afegirem que la cosa aplega fins al punt que, abans, jo, quasi mai perdia els comptes de si havia fet la donació mensual d'un cartó de llet i de l'1% del salari de cada mes (o bé trimestral).
Finalment, esperem que tingueu el mateix esperit que, en un escrit vostre que plasmàreu en el 2013 (i que figura en Internet), quan estàveu en Sueca (https://www.e6d.es/noticias/saluda-del-rector-de-sueca-manuel-orti-esteve#ad-image-0),... i que la proximitat geogràfica a la ciutat de València no comporte una abraçada de bon gust a la institucionalització eclesial i, sí, per exemple, l'ús (i la promoció en els actes parroquials, començant per les misses i per la catequesi, i en el dia rere dia) de la llengua vernacla en terres valencianes, la qual, en filologia, no és el castellà.
Atentament,
Lluís Barberà i Guillem
Alaquàs (l'Horta de València)
flotant.43@gmail.com
diumenge, 13 de juliol del 2025
"Humanitats" i "matriarcalisme", més que dos mots
Bon dia,
Tot seguit, exposem un text plasmat ahir en el blog "La cultura valenciana és matriarcal".
***
Hui, entre d'altres coses, he parlat amb ma mare, li he llegit els comentaris del tema del dia i, a més, he respost a una dona que, aquesta nit, m'havia fet una qüestió sobre el tema "esquerra":
"— Per què nomenes l'esquerra? Pots explicar-te, per favor?".
I tu li escrius:
"— Bon vespre,
1) Normalment, l'esquerra', no sols solia ser més atrevida, més oberta, sinó que, igualment, tenia més tendència a plasmar la realitat i, per exemple, a reportar sobre els grups socialment més marginats (lingüísticament i tot).
2) Per contra, lo que se sol dir 'dreta' (els 'conservadors', 'la gent d'orde i de lleis'), solia recórrer més a tractar de tergiversar, de silenciar o, àdhuc, de falsificar la Història i, més encara, quan això els podria permetre manipular la gent i tenir-la millor lligada als seus objectius.
3) En canvi, en els darrers deu anys (2015-2025), capte que persones que es diuen d'esquerres, progressistes, etc., si els traus temes que poden resultar incòmodes, perquè afecten partits d'eixe ram, tracten de desviar-los o de no dir-ne res.
Et pose un exemple. Jo nasquí en 1971, en el curs 1991/1992, comencí Magisteri (especialitat Humanes) en la Universitat de València. En una de les primeres classes, un mestre ens digué que érem dels darrers alumnes d'Espanya que podríem estudiar aquesta especialitat, a extingir en pocs anys. Manava el PSOE (amb 175 dels 350 diputats del Congrés dels Diputats) i els representants d'Herri Batasuna no hi solien anar.
Quan et parlen de feixisme, de violència de gènere, d'atacs a homosexuals... i els dius aquell fet, que una mestra de Filosofia (1992/1993) ens deia que retirar la matèria 'Filosofia' comportaria una societat més fàcil de manipular (no s'ensenyaria a pensar, a reflexionar, a analitzar) i que, en el curs 1993/1994 (el darrer), un mestre d''Història' ens deia que eliminar aquesta matèria generaria una societat menys comprensiva amb els altres,... ¿saps que fan moltes d'aquestes persones (i m'ha passat fa menys de dos dies)? Si estan molt ficats en política, quasi mai diuen res sobre el tema i continuen amb la línia del partit 'd'esquerres'... Una de les dues a qui escriguí, no comentà ni una paraula sobre el tema de les Humanitats; l'altra, callà".
Finalment, li hem adduït uns mots que ahir plasmàrem a un valencià:
<<"— Bon dia, Vicent,
Qui vinga ací i procure fer el bé (bonhomiós), benvingut.
Qui no, gens de facilitats.
Un dia, una dona marroquina que venia a classes de franc de valencià durant el curs 2015/2016, es queixava que jo (fadrí del primer dia de vida fins ara) no era casat, ni tenia fills:
'— ¡Claro! Es que tú, como no tienes hijos!' (sic).
I li responguí:
'— Això és voluntari, una decisió teua. I a més, ací, en Espanya, no hi ha cap llei que t'obligue a casar-te, ni a tenir fills'.
I callà.
Avant les atxes.
Una forta abraçada i bon cap de setmana"
El comentari el plasmí ahir i textualment>>.
dimecres, 9 de juliol del 2025
Un primer ministre que viola la paraula sistemàticament no és bonhomiós
Bon dia,
Sobre paraules de hui del primer ministre espanyol:
Un polític net no és el que no es rendeix, sinó el que té el cor net, el de bon cor.
Uns dies abans que accedís al càrrec, ja comentí a amics meus que una persona que se sap que ha mentit i que no ha estat dialogant, tot i declaracions històriques de feia poc de temps i relatives a la independència de Catalunya, hauria de ser substituït per un altre aspirant (com passà amb Artur Mas i que féu possible l'accés de Carles Puigdemont en el 2016).
A més, si un home viola una dona o un xiquet, immediatament, molta gent i molts jornalistes el consideren un violador.
Nogensmenys, si un primer ministre viola la paraula i, a més, no és bonhomiós (encara que hi haja qui el qualifique d'honrat i siga un hipòcrita i un home que no promou la bonesa i que no es faça que un altre del mateix partit siga el nou primer ministre), tots els qui fan possible que hi perdure, per a mi, són persones que no estan per la bondat i, per això, no són models a seguir, ni representants de candidatures a votar. I no votaré cap d'eixes candidatures, encara que m'oferesquen un cèntim.
Després, venen les queixes de violació a dones, a homosexuals...
Avant les atxes.
Una forta abraçada.
Pere Riutort i la solidaritat, la responsabilitat i la tenacitat vernacles
A continuació, plasmem de la pàgina 169 a la 170 senceres i bona part de la plana 171 de l'explanació, en la versió del 2018.
*g-2) El Concili Vaticà II presenta la cultura social-històrica, siga
el Poble o siga la Nació, com una realitat i com una activitat que perfecciona
contínuament la societat, “a partir de la qual, extrau les valors per a promoure la civilització
humana”. És la valor determinant que ha de tenir un
autèntic nacionalisme, fonamentat en veritables principis en benefici del
mateix home (com a persona i com a societat); centrat, en primer lloc i,
especialment, a beneficiar els més necessitats de la pròpia societat nacional
i amb un compromís per a tota la Humanitat, la qual és una i múltiple.
*g-3) L’àmbit històric i actual de la cultura en què es fonamenta
“el nacionalisme que no vol subordinar-se i servir als interessos d’un
nacionalisme centralista estatal, com el cas espanyol”, considere que no interessaria si no tingués un
seny vertaderament social.
Personalment, ho tinc assumit amb tota sinceritat de fa molts anys
ençà. Oposar nació a socialisme ho considere inconscient i fora de lloc, si assumim el recte concepte de “nació” i de “socialisme”. La nació i la família són realitats insubstituïbles i imprescindibles
per a l’home i per a la pròpia societat.
*g-4) Molts dels grans reptes de la societat actual no tenen la solució
definitiva amb la simple històrica lluita de classes o amb uns principis
econòmics liberals, sinó amb una visió (i amb una actuació) responsable,
generosa, del conjunt de la societat, és a dir, del Poble, de la nació,
per resoldre els greus problemes que hi ha en el món d’avui. La nació és com
una gran família, en què s’ha d’actuar a favor del benestar i de la solució, per
a tots, de problemes.
Hi ha nacions, sobretot, petites en nombre d’habitants, que se’ns
presenten com a envejables en aquest aspecte: Dinamarca, Finlàndia, Suècia, etc. Tots estem
cansats d’una Espanya de quaranta-set milions d’habitants, que suposa que alguns
tracten d’aprofitar-se egoísticament al màxim de l’Estat, encara que això
comporte que uns altres no tinguen el que cal.
També estem farts de la irresponsabilitat d’alguns en l’assumpció del
deure del treball i voler viure amb l’esquena
dreta. Hi ha parts de l’Estat espanyol que reben suport, que confien “en la solidaritat d’altres”, mentre que passen bona part del dia perdent el
temps en bars, perquè ja han fet “las peonadas”.[1]..
i s’ha d’exercir a favor d’ells una “solidaritat de vertader engany”,
en la qual els qui
l’exerceixen es troben en situació precària. Hi ha parts de l’Espanya actual
que volen viure perpètuament de la subvenció. La gent d’aquests llocs
solen ser “muy españoles”[2]
Ens trobem davant el vertader frau organitzatiu d’una Nació-Estat que
vol ser molt gran en espai territorial i en nombre d’habitants, però que a
penes és eficient en el camp social, en la solidaritat.
El greu problema de la desocupació exigirà responsabilitat i
solidaritat social, que haurà de partir de la mateixa actuació d’ençà
de l’autèntica nació, per a aconseguir treball per a tothom, ajudant, promovent
i, fins i tot, exigint la solidaritat en el camp empresarial. Ha de ser com la
família en què tots els seus membres es responsabilitzen a favor d’ella. Per
això, és tan important aconseguir que ens sentim (i que actuem) com a
Poble, com a realitat nacional autèntica, assumida i estimada solidàriament per
tothom i que ajuda a tots en pla d’igualtat.
No valdrà el posseir per posseir i qui puga fer-se amb més al seu interès, que en tinga més, encara que
els altres romanguen en la misèria. Cal un nacionalisme de vertadera
responsabilitat: “Davant els germans i davant la Història”. ¡Que
manifest i clar és el Concili Vaticà II, en l’encíclica “Gaudium et Spes”, no. 55 i no.
58!
¡Amb quina claredat i amb quina visió de futur, parla la doctrina
social de l’Església, feta
present en el món, d’una manera especial, de Lleó XIII fins als nostres
dies! Per poder actuar responsablement, cal poder partir de la pròpia
identitat, la qual exigeix l’Església que siga reconeguda a la diverses
nacions, tinguen Estat independent o no; de manera semblant, s’expressa
l’article 2n de la “Declaració Universal dels Drets Humans”.
Precisament, les immenses multituds de la Xina, de l’Índia, d’Àfrica,
en la seua incorporació efectiva com a treballadors al conjunt mundial,
exigiran uns models socials perquè tots puguen tenir una vida com més
digna possible, en la qual “la responsabilitat davant els seus germans i de la
Història”, és a dir, la nació, el
Poble, com a realitat bàsica que actua i que es responsabilitza, jugarà un
paper preponderant, central insubstituïble. “Gaudium et Spes”, no. 55 i no. 58.
*g-5) Abundant en aquesta necessitat de partir com a Poble, postposant
els nostres purs interessos personals, vejam què ens diu el Papa Francesc
en un dels seus textos significatius i qüestionants de l’exhortació apostòlica “Evangelii Gaudium”, del 24 de novembre del 2013, no. 220[3].
Unes paraules que ixen de la seua vivència com a cristià i de la seua
responsabilitat de Pastor de l’Església Universal.
“En cada nació, els habitants desenvolupen la dimensió social de les seues
vides configurant-se com a ciutadans responsables en el si d’un Poble, no
com a massa arrossegada per les forces dominants. Recordem que ‘el fet de
ser ciutadà fidel és una virtut i la participació en la vida política és una
obligació moral’. Però convertir-se en Poble és encara més i requereix un procés constant en el qual cada nova generació es veu
involucrada. És un treball lent i ardu que exigeix voler integrar-se i
aprendre a fer-ho fins a desenvolupar una cultura del trobament en una
pluriforme harmonia”.
*g-6) “Convertir-se en Poble, en nació responsable i eficient, és una virtut que
requereix un procés constant en el qual cada generació es veu involucrada. És
un treball personal i col·lectiu, lent i ardu...” ¡D’aquesta manera, jo sóc “nacionalista”
en consciència, no puc ser altra cosa!
Per a mi, voler ser autèntic nacionalista és una exigència de ser
persona humana i cristià, unit al desig d’una societat més justa, més humana,
més d’acord al Pla de Déu, una persona que es responsabilitza, d’una manera especial, davant les
múltiples situacions de pobresa i que cerca el benestar de tots.
*g-7) D’una manera concreta, en el nostre cas, aquesta necessitat ens
qüestiona com a Poble condemnat a desaparèixer. Tenim la voluntat,
fruit d’un deure irrenunciable de posar el nostre Poble en la situació que li
correspon. En primer lloc, superant tot el que injustament ha patit en el
passat i que encara sofreix en l’actualitat i cercant la seua realització
atenent al Pla de Déu, en el seu Regne, “el qual abraça l’Evangeli i la vida concreta, personal i
social de l’home” Cf. Sant Pau VI, “Evangelii nuntiandi”, no. 29.
*g-8) Com a cristians, propugnem que allò que denominem cultura
social-històrica actual, és a dir, la nació, amb el poder polític i
econòmic que li correspon com a dret propi i irrenunciable, s’ha de
fonamentar i s’ha de menar a cap la veritat, la justícia i l’amor entre tots
els seus membres, cercant, com a compromís de consciència, arribar a fer-ho
realitat en tota la Humanitat, partint de la pròpia nació unida a la seua
Història.
*g-9) Si no s’assoleix tot ensems, cal continuar el treball amb
conviccions clares i amb tenacitat. El Papa Francesc ens ho expressa així
en l’encíclica “Evangelii Gaudium”, nos.
222-225:
“el temps és superior a l’espai.
Aquest principi permet treballar a llarg termini, sense obsessionar-se
per resultats immediats. Ajuda a suportar amb paciència situacions
difícils i adverses, o els canvis de plans que imposa el dinamisme de la
realitat. (...)
Donar prioritat al temps és ocupar-se d’iniciar processos més que de posseir espais. (...) Es tracta de privilegiar
les accions que generen dinamismes nous en la societat i que involucren
altres persones i grups que les desenvoluparan, fins que fructifiquen en
importants esdeveniments històrics. Res d’ansietat, però sí conviccions
clares i tenacitat.
[1] Nota de la traducció. Aquest
pot, que reflecteix prou bona part de la cultura castellana, sovint, és
pronunciat “peonás”, com, popularment, es diu en moltes indrets del
migjorn d’Espanya, on abunda aquest estil de treball, en català, traduïble com “jornalada”,
tot i que, com hem dit, no té equivalent cultural.
[2] Nota de la traducció. En
llengua catalana, “molt espanyols”.
[3] Nota de la traducció. Ací
partim de l’obra “La joia de l’Evangeli. Evangelii
Gaudium”, en la versió de l’Editorial Claret publicada el mateix any
(pp. 162-163).
[4] Nota de la traducció. Ací
partim de l’obra “La joia de l’Evangeli. Evangelii
Gaudium”, en la versió de l’Editorial Claret publicada el mateix any
(pp. 164-165).