diumenge, 31 d’agost del 2025

No tenim polítics d'esquerra lliures, tenim adolescents falsos i amb síndrome d'Estocolm

Bon dia,

No tenim polítics lliures (i, per tant, responsables dels seus actes): tenim polítics adolescents...

1) Que critiquen la dreta (o bé qui mane en eixe moment), però que no assumeixen la seua humanitat.

2) Que es qualifiquen d'esquerres i que fan una mena d'exotisme cultural i, de pas, no promouen lo vernacle i, així, les arrels; arrelament i ocupació van units.

3) Que critiquen els governs de dretes, però que no ataquen les mentires i la manipulació de polítics d'esquerres. La falsedat és una de les armes de les cultures patriarcals.

4) Que prefereixen portar un collar (com el gos de l'amo) abans que entrar en temes punxosos o bé políticament incòmodes. 

5) Que trien criticar lo patriarcal, promoure l'accés al poder i trepitjar qui no siga dels seus, en lloc de promocionar lo matriarcalista i la recepció. 

6) Que prefereixen continuar i impulsar la síndrome d'Estocolm respecte a Castella ("En el fons, ens tracten bé"), en lloc de traure les bragues de Castella a l'aire i de recordar els incompliments dels polítics castellans (o bé procastellanistes) que s'autoproclamen progressistes.

I 7) que prefereixen criticar lo que no és políticament correcte, en lloc de ser ells, de tenir criteri propi i de fer costat les Humanitats.

Com he pogut veure hui, 31 d'agost del 2025, hi ha molts exemples de votants que s'autoproclamen progressistes que m'han escrit, d'esquerres, etc., que prioritzen 1) la mentira, 2) acusar-te que ets de dretes (mai he votat cap candidatura de centre, ni de centre-dreta, ni de dreta...), però que 3) no exigeixen que els polítics d'esquerra complesquen amb la paraula (i que, així, siguen models a seguir) i 4) que no desaproven la mentira i la manipulació política dins els partits d'esquerres (fet que em portà a no donar el meu vot, en les autonòmiques del 2023, a una candidatura d'esquerra). 

Adduiré que, quan he votat, sempre ha estat d'esquerres.

Finalment, de les eleccions europees del 2004 ençà, quasi sempre, he votat nul. Mai he donat el meu vot a cap candidatura del Pacte del Botànic, ni a Esquerra Unida del País Valencià.  

I és que el vot és com l'acte de seleccionar un treballador per a una empresa: si fa bona faena en la prova inicial i captem que afavoreix les relacions i que és sincer, és triat. Si no, no li atorguem la nostra confiança.

Avant les atxes.

Una forta abraçada.


dimecres, 27 d’agost del 2025

L'esquerra valenciana com també la catalana i la balear és patriarcal i mediocre

Hui vos diré que tinc amics que, quan els dic que no pense votar cap candidatura valenciana que es presente com d'esquerres, progressista o..., mentres que no posen lo vernacle (començant per la llengua catalana, indistintament del nom que li donen) per damunt de tot i mentres que no qüestionen el fet que cada membre de l'AVL cobre 360€ per reunió i, per exemple, que aproven el vici d'imposar l'ús del llenguatge inclusiu, se't llancen damunt com si l'única solució fos eixos partits, i, immediatament, boten, com si això de no votar-los fos pecat i, altrament, haguéssem de fer com la dona que uns hòmens li han pegat una bona palissa (sense cap motiu) i que diu que ells, en el fons, són persones de bon cor.

¿Sabeu què pense? Que ens trobem davant persones que encara viuen com el vi ranci: en la divisió esquerra/dreta i en polítiques que, en el camp de la creativitat, són considerades com desfavorables a lo creatiu i, així, a les idees noves, al desenvolupament de la persona i a una educació més democràtica.

En eixe seny, ¿us heu demanat alguna vegada si, el fet que hi haja tants escriptors, polítics i lingüístes valencians en pro de partits d'esquerres no té a veure amb una mena d'esperit competitiu per si, en algun moment, ells també apleguen a ser membres de l'esmentada acadèmia i, així, poguessen viure, més aïna, si més no, en bona mesura, quasi de baldraga?

És més: pense que, ni tan sols els passa pel cap... la creació d'altres candidatures i no cal dir que, com escriu Edward de Bono (1933-2021, un estudiós maltés sobre la creativitat, amb qui, més d'una vegada, contactava el govern britànic per a desblocar-se), estiguen en pro de la humor, u dels punts que tenen mala acollida en aquests partits i en persones que solen alçar el puny tancat o orientar el braç fent la salutació dels romans.

Finalment, considere que, en el fons, aquests amics tenen una síndrome d'Estocolm ben manifesta. 

En canvi, moltes dones catalanoparlants nascudes abans de 1920 i d'arrels catalanoparlants, com ja m'han comentat alguns participants en la recerca sobre el matriarcalisme, 1) ni eren políticament correctes, 2) ni tenien por al què diran, 3) ni al desenvolupament creatiu de la persona.




Nota: Foto amb un fragment del llibre "El Comú Català", de David Algarra, publicat en el 2015, en relació amb l'educació en l'Espanya lliberal de la segona meitat del segle XIX, sistema d'instrucció pública que rep molt de suport per part de l'esquerra en terres catalanoparlants.




dilluns, 18 d’agost del 2025

AEMET, el gos meteorològic "Torquemada" i mentirós de l'amo socialista

Bon dia,

Ahir poguí veure les valors que oferien diferents webs sobre meteorologia i, igualment, les unia a les sensacions que experimentava, als reports d'AVAMET (agència valenciana de meteorologia) i a pantalles que exposava la web d'AEMET, el gos meteorològic de l'amo socialista en Espanya.

No cal dir que també cercàvem en Google "El temps Alaquàs", perquè sol encertar prou, amb informació de moltes fonts estrangeres. I les dades de "El temps Alaquàs" (https://ca.eltiempo.es/alaquas.html), semblaven quasi una còpia de les d'AEMET.

Cap a les 13h15, AEMET (per a Alaquàs) posava que, entre les 12h i les 18h, faria 36ºC. Com que eixe moment del dia sol ser el de més calor, ¿per què, molt avançat el dia i tot, hi havia una pantalla de previsions per al dia 17 d'agost del 2025, referida a Alaquàs (sense estació meteorològica i les més pròximes, la de Manises o bé la de Vivers, en la ciutat de València), indicava 41ºC de màxima i 26ºC de mínima? Silenci: hi ha una bona paga en joc. Com diuen en la meua terra, "Qui calla, atorga".

Afegirem que aquesta mediocritat influí en la nostra previsió de cara al dia 29 d'octubre del 2024 en l'Horta de València uns dies abans de la DANA. Mentir, reportar de manera falsa o bé sense un mínim d'esperit de superació i sí de fidelitat a l'estil de l'inquisidor castellà Torquemada, porta que, més d'u, desconfiem en aquesta mena de soldats del primer ministre espanyol.

I més: quan ahir, a migdia, consultava en Internet i quan parlava amb mon pare, notava suavitat: és que, en la web d'AVAMET, amb dues estacions en Torrent i amb dues en Aldaia, les màximes eren més moderades. Per això, posí en Twitter: "No hi ha estació en Alaquàs, però, cap a les 15h., Torrent marcava un poc més de 36°C; i Aldaia, 37ºC en els punts més pròxims.

Fiabilitat". 

Ara, 31ºC en Aldaia i un poc més de 31ºC en Torrent. Són un poc més de les 11h15. 

Mentrestant, hi ha jóvens, com ara, Jorge Rey, de terres castellanes, que, per mitjà de mètodes tradicionals, donen molt en el clau i, altrament, no renuncien als mitjans contemporanis.

Enllaçant amb això, recorde que, quan vivia en Aldaia (fins a maig del 2009), una vegada, un home digué a ma mare i a mi en castellà, mentres que plovia: "Ma mare ja m'havia dit que..., perquè, quan ella nota... en el peu, és senyal que plourà. I així ha estat".

Per cert: es pot dormir prou bé a 30ºC i amb els ventiladors apagats i sense aire condicionat en cap punt de la casa. Visc en un estatge primer, d'uns 95m², en una zona que no és en un escampat, ni en el centre històric de la vila. Això sí: plaques Pladur per bona part de la casa de fa més de deu anys ençà, diversitat d'activitats cada dia i relació amb persones positives, de bon cor i molt obertes.

Altra cosa és que hi haja qui ens tracte de vendre el famós no hi ha res a fer perquè nosaltres siguem gossos seus, dels altres propietaris.

Avant les atxes.

Una forta abraçada i bona setmana.


dilluns, 11 d’agost del 2025

Pere Riutort i defensa i promoció de la llengua catalana

A continuació, plasmem de la pàgina 174 fins a bona part de la plana 176 de l'explanació, en la versió del 2018.



Llengua vernacla o popular                                                                                  en la Litúrgia de l’Església Catòlica en terres valencianes.

   Resum de les exposicions de les 18 primeres divisions:

23. II Part.- Compromís i urgència, de part de tots, en el treball de defensa i de promoció de la nostra llengua en l’Església Catòlica i en tota la societat del País Valencià, com a imperatiu de consciència.

          “Un món que ha de ser canviat, fins a complir-se en si mateix, tot el Pla de Déu”, Gaudium et Spes, 2.

            En aquesta divisió 23, vull fer una crida a la consciència de tots per resoldre el greu problema que, de fa segles ençà, arrossega la nostra cultura i, d’una manera especial, la nostra estimada llengua. L’actuació inacceptable de l’Església Catòlica en el País Valencià, la qual ha contribuït (i encara ho fa) a la desaparició de la nostra llengua. En aquesta divisió, incidiré en alguns documents i en principis del Magisteri de l’Església Catòlica, anteriorment, esmentats i, fins i tot, comentats.


       *[A] La llengua del nostre Poble, en situació de gran pobresa. Ens volen “espanyolitzar” derruint-nos.

            [a] Sant Joan Pau II, en el discurs a l’ONU sobre els drets dels Pobles sense Estat independent, i Sant Joan XXIII (en l’encíclica Pacem in terris) ens proposesn els drets de les llengües dels Pobles sense Estat independent, de les llengües de les nissagues de menor nombre d’habitants respecte a altres més majoritàries (“les minories”).

            Recordem com s’expressa Sant Joan Pau II en diversos paràgrafs del nombre 8 del seu discurs en l’ONU:

            *a-1) “El dret a l’existència implica, naturalment, per a cada nació, el dret a la pròpia llengua i a la pròpia cultura, mitjançant les quals un Poble expressa i promou allò que jo anomenaria la seua originària ‘sobirania’ espiritual. La història demostra que, en circumstàncies extremes (com les que s’han vist en la terra en què vaig nàixer), precisament, la seua mateixa cultura permet a una nació de sobreviure a la pèrdua de la pròpia independència política i econòmica.

Cada nació té, consegüentment, també el dret a modelar la pròpia vida segons les pròpies tradicions, excloent, és clar, tota violació dels drets humans fonamentals i, particularment, l’opressió de les minories. Cada nació té també dret a construir el propi futur donant a les generacions més jóvens una educació apropiada”.

            *a-2) Quan, en aquest document, parla de nació, Sant Joan Pau II es refereix, especialment, a les nacions que no tenen Estat propi. Aquests textos ens resulten molt significatius, ja que ens diuen una cosa que hem de tenir molt present i ser-hi conseqüents, perquè, clarament, van dirigits a una situació com la nostra.

            *a-3) Hem sentit, de part del Govern Central de l’Estat Espanyol, després del lent procés de les Autonomies, que hem d’admetre (amb les seues grans consecucions positives, però també amb les seues grans deficiències) que nosaltres hem de ser espanyolitzats pel poder central d’un Estat nacionalista que té els ressorts del poder com a Estat.

            ¿Coneix el govern de Madrid l’existència del dret, proclamat per Sant Joan Pau II en l’ONU en 1995, que les Nacions sense Estat propi tenen dret a donar a les generacions més jóvens una educació apropiada, que ha d’estar d’acord a les pròpies tradicions, o, dit d’una altra manera, atenent a les seues pròpies característiques culturals, suprimint les situacions de colonització secular, que hem patit i que encara sofrim? Tenim davant nosaltres un govern que, amb la llei d’educació, LOMCE, ha posat el seu punt de mira a espanyolitzar, llegiu castellanitzar Catalunya. A les Illes Balears, s’ha hagut de protestar contra aquesta intenció, que llevava importància a l’ensenyament de la llengua catalana.

            Al País Valencià, també hem patit accions inacceptables contra els nostres drets lingüístics a l’escola i en la televisió en la pròpia llengua, canal que, fins i tot, el van fer desaparèixer.

            La situació de l’Església valenciana, pel que fa a la llengua pròpia, fa vergonya actualment i serà pitjor quan es contemple amb visió històrica...

            *a-4) Sembla que, en el govern de Madrid, no saben interpretar i que no volen veure la situació de gran pobresa en què es troba la nostra llengua a Catalunya, al País Valencià i a les Illes Balears, respecte al castellà. Jo mateix, fins a trenta anys, no vaig tenir ocasió de començar a conèixer les regles ortogràfiques corresponents a la llengua que parlava, la meua estimada llengua pròpia, la llengua dels meus avantpassats, la meua vertadera llengua pàtria. I això, després d’haver-me dedicat a l’Estudi universitari de Filologia en la Universitat de Barcelona. Parle de 1962-1966.

            *a-5) No podem oblidar que una llengua que no té els ressorts de la cultura moderna es troba en vies d’extinció. Una llengua, per exemple, que no és usada en les classes dels estudis de caràcter general, en els ambients populars i en els estudis de la Universitat, li manca el suport de la cultura moderna.

            Recordem, altra vegada, el que ens diu Sant Joan Pau II: tenim el dret irrenunciable, com a Poble, tal com ho hem esmentat abans, en *a-1, “de bastir el propi futur donant a les generacions més jóvens una educació adient”.

            Aquesta educació no es configura d’acord als interessos de “l’Estat nacionalista dominador i centralista”, segons la precisa expressió de Pius XII en el Radiomissatge de Nadal de 1954, sinó seguint les característiques i la voluntat de la nació sense estat propi, com, malauradament, és el nostre cas. És un dret que ens veiem en la situació d’haver-lo de reivindicar.

            *a-6) Admetem, això sí, una segona llengua universal, compaginable amb totes les llengües del món, pròpies dels diversos Pobles. El castellà, al cap i a la fi, arribarà a estar en la mateixa situació que la nostra llengua. Té molts parlants, però no és la llengua universal.

            [b] No hem de menester altra cosa, sinó examinar-nos actualment, malgrat l’avanç que han suposat “les autonomies”, com tenim, a hores d’ara, allò que l’encíclica “Pacem in terris” considera una exigència de justícia el fet de promocionar les minories.

            *b-1) Parlem dels drets de “les nissagues de menor nombre d’habitants”, com són denominats, en el text original de l’encíclica“Pacem in terris”, les minories que existeixen en un Estat, les quals tenen el dret de ser tractades “amb mesures eficaces a favor de la seua llengua, de la seua cultura, dels seus costums, dels seus recursos i de les seues iniciatives econòmiques”[1]. I açò és una exigència de justícia.

            Dins de la Unió Europea, el nostre Estat-nació confederal constitueix una “minoria” superior en habitants a dinou dels seus vint-i-vuit estats.

            *b-2) Ves per on, actualment, com ja hem al·ludit, les Illes Balears, Catalunya i el País Valencià també han de parlar de greu discriminació econòmica. No adduïm politica de partit amb els seus interessos, sino de xifres evidents, de vertaders drets inalienables d’un Poble, el qual ha de reivindicar, com a exigència de justícia, un tracte econòmic just, que proclama el text de l’encíclica “Pacem in terris”.

            *b-3) Amb l’excusa de “pobresa” que exigeix solidaritat per a unes determinades autonomies, hem de practicar una “solidaritat enganyosa i obligatòria” que amaga irresponsabilitat i egoisme en els beneficiaris i que, a nosaltres, ens condemna a una situació de no poder atendre convenienment les necessitats de pobresa que també estan molt presents entre nosaltres.



[1] Nota de la traducció. Pacem in terris. Pau a la terra”, de Joan XXIII, publicada per l’Editorial Claret en el 2013, 2a. edició (no. 96, p. 78).


diumenge, 3 d’agost del 2025

Què representava alletar

Bon dia,

Les vostres àvies (o padrines) o bé les vostres mares, si havien nascut abans de 1920, ¿vos comentaren sobre què representava alletar? Gràcies.

Podeu trobar més informació en la web “Malandia” (https://malandia.cat). A mesura que ens reporten, ho afegiré en una entrada nova en la web amb un títol en línia amb la qüestió.

El meu compte en Twitter és “Lluís Barberà i Guillem”.

Avant les atxes.

Una forta abraçada,

Lluís Barberà i Guillem

 

****

 

Quant a missatges, el 2 d’agost del 2025 indicaren “Sí, li donava importància, però també era conscient que no totes les dones podien, per falta de llet (o per altres motius). Ella mateixa va alletar els seus fills, mai va voler una mare de llet i la sogra s’enfilava per les parets perquè, abans, les famílies benestants contractaven uns i, quan va començar a alletar fills de treballadores, diu que, una mica més, i la meva besàvia agafa un ensurt.

Però, com l’àvia, sempre va anar contracorrent. Ma mare no tenia força i van alletar amb ‘Pelargon’ [, llet en pols], que és lo que hi havia llavors.

L’àvia deia que res millor que la llet de la mare però, si no es podia, hi havia altres alternatives. En canvi, la meva filla ha alletat els dos fills (Martina, fins passat l’any; i Aran, fins set mesos). No obstant això, la meva, jove, sent de pagès, als tres mesos, tenia força llet” (Antonia Verdejo), “Jo tenia una bestia que havia tingut dida. Era d’una vila de muntanya i sempre la va considerar com de família.

En aquell temps, la mare sempre alletava i, si no podia (cas de la meva besàvia), cercaven una dida per fer-ho” (Margarita Frau Mir), “No recordo que comentessin res en especial; quan tocava, es posaven amb la criatura de cara la paret,… i ja està. També em sembla que tenien un reforç alimentari” (Enric Molina Horta), “No. Després de la guerra, una dida va passar la sarna al nadó. El seu home era amagat” (Lurdes Gaspar), “Sí. Hi havia dones, però la mare no tenia llet: les dides” (Àngels Sanas Corcoy), “No ho recordo” (Joan Prió Piñol), “Alletar, per a la mare, era una gran sort. N’estava molt contenta. Jo vaig ser la darrera filla!!! Però, per ella i per cosines més grans que jo, m’ho deien!!!!!” (Roser Canals Costa), “Jo no ho tenia present” (Xec Riudavets Cavaller), “No ho recordo” (Rosó Garcia Clotet), “La meva àvia sí que havia donat llet a altra gent, d’una casa rica, i eren germans de llet i s’avenien tota la vida.

Tenia feina d’aquella casa. Això va continuar la meva mare, qui va fer de cangur. Era un vincle molt fort, sí, sí. Home, estava be: sobrava llet i, com que era bona, servia per acabar d’alimentar una criatura (d’algú, conegut, que ho necessitava)” (Maria Dolors Sala Torras), Jo, com que era la primera (la gran), no em va sorprendre veure alletar. La iaia sí que comentava que les persones alletades per la mare eren més fortes. La qual cosa no hi estic del tot d’acord. 

Ara t’explicaré la història:

Ma mare alletava la petita. Tot i així, no parava de plorar (la mare tenia llet, però no la suficient  que necessita ma germana). Jo ja tenia quinze anys i deia ‘Aquesta nena té gana’ i la iaia ‘Deixa estar, que la mama ho fa bé’.

Quan passaren uns dies, la mama va comprar ‘Pelargon’: s’acabaren els plors. 

Aleshores, ma mare li donava primer els dos pots i, després, un biberó. 

Tots contents: la iaia i la nena” (Montserrat Cortadella), “Res del que demanes va ser norma a casa… De la lactància materna, la mama m’ho va explicar quan vaig sortir de l’internat de les monges.

Ella era infermera. Em va explicar tot el procés:  la concepció, l’embaràs, el naixement, les relacions sexuals… Amb ets i uts” (Teresa Maria Marquez Bartolomé), “Sí. A casa, teníem una senyora que donava mamar la meva mare, la dida, i molt estimada. Per tant, sí” (Lydia Quera), “Criticava el ‘Pelargon'” (Josep Ferrer Ferrer), “Alletar era una funció natural i primordial pel nadó. Una àvia meva va alletar, a més del seu fill ( el meu pare ), el fill de la seva germana, creant un lligam molt fort entre ells dos. Em va arribar, a mi mateixa, una vegada, de proposar el meu pit a un nebot meu que plorava en l’absència de la seva mare” (Lucila Grau), “No. A mi, no em tenien en compte per a res” (Angelina Santacana Casals).

Igualment, en el meu mur, el 2 d’agost del 2025 plasmaren “No. Era natural i vist.

Des paper de sa dida, sí que se’n parlava: molt” (Maria Galmes Mascaro).

Agraesc la generositat de les persones esmentades.

Una forta abraçada.