dilluns, 26 de setembre del 2022

El Centre de Salut d'Alaquàs torna a mentir

 

Fa més d'una setmana, em digueren que hui, 26 de setembre del 2022, em podrien telefonar a partir de les 15h i, llevat de quan ho he fet a l'ambulatori, per a reportar-me (i m'han comentat que l'horari era fins a les 20h i que veuria un número llarg en la pantalla), el telèfon ha romàs obert. Obert. 

Mentres escric aquestes línies, són un poc més de les huit de la nit. I, lo primer que li ve a u al cap, és que l'actuació d'eixos treballadors públics, acollir la mentira (amb poca vergonya i, sobretot, mirant els qüens, la paga de final de mes), esperar que tot vinga de Madrid i, en acabant, queixar-se que si lo públic és una mena de puta de la política espanyola,... és hipocresia. I, per descomptat, abraçar lo patriarcal i el misticisme castellà i castellanista: forma part d'eixes persones,... però no de mi, ni de moltes persones que coneixes. 

La resta, com diem molts valencians, bufes de pato. I açò val per a Ximo Puig, qui, seguint la pauta del seu amic castellà, abraça el refrany 'Del color del Rei, se tinyen els vassalls". Sí. Moltíssims vassalls: la ideologia no prioritza, sinó el màrqueting.


Nota: Han telefonat a les 20h10.






dimecres, 21 de setembre del 2022

Pensar, viure, organitzar-se i actuar a llarg termini

 

*Pensar, viure, organitzar-se i actuar a llarg termini*

Comentaris de hui, 21 de setembre del 2022, amb una dona resident en Catalunya. 


<<– Un article molt interesant, Lluís. De fet, tot lo que es faci amb repressió i imposició, sense la participació i conformitat de la població, és una dictadura i ja vam passar-ne per una.

No soc molt entesa, Lluís, però, de tot lo que Catalunya lluitarà per una independència, ¿quin futur tindran els que, pujant en temes de pensions, seguritat social, etc., tenint present tot lo que implica ser un país independent, vós que sou una persona de lletres i molt instruïda? ¿M'ho podríeu explicar, perquè m'angoixa el futur dels que pugen?

—Bona nit, Eulàlia [=el nom és fictici],

El tema econòmic no és el meu fort, però sí que puc dir-te que, en una Catalunya independent i que fes política matriarcalista (la que figura en moltíssimes rondalles en llengua catalana i molt reflectida en dones catalanoparlants nascudes abans de 1920), els fills tindrien més possibilitats de comptar, àdhuc, amb un coixí, de la mateixa manera que, abans d'acabar la guerra de successió i del decret de Nova Planta (en Catalunya, en 1715), hi havia molta igualtat a nivell jurídic, econòmic i social entre hòmens i dones, com han comentat l'historiador Josep Fontana (en el llibre "La formació d'una identitat", del 2014, com també David Algarra en el llibre "El Comú català", del 2015).

A hores d'ara, cobre l'equivalent a catorze pagues mensuals de 750€. Soc pensionista des del 2004. 

I, si tingués un fill o més, li diria que pensàs, que actuàs, que s'organitzàs i que visqués a llarg termini. 

Un exemple: quan jo portava uns sis mesos treballant (tenia vint-i-un anys), em digué mon pare:

— Tu ves guardant perquè, com lo que guanyes no és res de l'altre món, si algun dia et fa falta, ahí ho tindràs.

Vint-i-un anys després (en el 2014), em comprí una casa (...), per un poc menys de la meitat de lo que havia acumulat. La reforma de la casa representà un poc més de 21000€ entre els 114000 inicials.

(...) faria això: educar-los a llarg termini. 

Una forta abraçada>>.

dimecres, 14 de setembre del 2022

Trie la política matriarcalista, no l'estamental

 

Bon dia, 

Fer política centrant-la en la llei, en l'orde, en tractar d'anul·lar les minories, en la fidelitat al partit (o bé al sindicat o a l'associació,...), en el culte a la bandera, en els èxits esportius, en fer campanya d'inauguracions i, per exemple, actuar sense miraments, és propi de persones amb un estil de vida promotor de totalitarismes i, per tant, que abracen el model de vida patriarcal: des del PSOE valencià fins a Més Compromís, passant per ERPV i, òbviament, per ERC, per Junts, per la CUP, etc..

En el fons, adopten una política del més a la dreta, com ara, forçar unes eleccions internes en una coalició i que el resultat es decidesca per partits (dos a favor, u en contra) i no pel total dels afiliats del conjunt dels tres partits. Això, en el Paìs Valencià, en el 2015. O siga, com en el règim feudal francés previ a la revolució francesa de 1789 i de què, ací, els catalanoparlants, ja tenim un fet semblant i anterior: la Germania (en el primer quart del segle XVI), de què la Generalitat Valenciana girà full amb motiu dels cinc-cents anys, però no el govern de les Illes Balears. Com diem, és que, en eixa coalició, es votà per estaments (ara, coneguts com partits polítics). Les coses, com són. Aquesta línia política és ben plasmada en el llibre "El príncep", de Maquiavel. 

Per contra, estar obert a tots i tractar de viure i d'actuar en línia amb lo que faria una mare (o bé una àvia) amb un xiquet de qui volgués guanyar-se la simpatia, la credibilitat i la reputació a llarg termini i tot, sense tractar de trepitjar els altres, amb honradesa i, com ara, sense fer ostentació, és una política matriarcalista. Està molt ben reflectida en un llibre d'Erasme de Rotterdam ("Educació del príncep cristià") i en moltes rondalles en llengua catalana.

Ambdós llibres foren escrits en el primer quart del segle XVI. 

Trie el segon, el de la línia matriarcalista.

Una forta abraçada.

dilluns, 12 de setembre del 2022

En les eleccions municipals del 2023, PP i els més a la dreta governaran

Bon dia,

Des de 1993 (nasquí en 1971), he llegit molt sobre política i manipulació. I intuesc i encerte molt.

ERC ara és una espècie de PSOE valencià: bones paraules i acceptar qualsevol proposta des de Madrid. 

La CUP ha deixat a banda la seua tradicional línia anarquista. Ara és comunisme pur.

Junts evoluciona cap a una CiU, però mansa.

Podemos és molt semblant al PSOE. 

Un partit de línia matriarcalista pot fer que els altres tres (ERC, CUP i Junts) es senten incòmodes. I cal fer-ho des de les municipals del 2023, no esperar a les pròximes eleccions autonòmiques de Catalunya. 

PP i els més a la dreta tornaran a governar en el País Valencià, on el PSOE i Compromís es baixaren els pantalons el 9 d'octubre del 2017.

El PSOE de Pedro Sánchez, des del primer moment, ha fet en Espanya lo que Cory Aquino en Filipines després de deixar de manar-hi Ferdinand Marcos. Ho avancí a un amic i a ma mare en juny del 2018. I he encertat: que Pedro Sánchez triaria la mentira, la manipulació i la mà dura (i que seria més dur) com a eixos, és a dir, que seria més repressiu que el PP. 

Afegirem que profanar la informació és violar-la: des del significat de les festes (retirant-ne la seua part religiosa, adjunta al passat cultural), fins a dir que Alaquàs tenia una zona cristiana, una musulmana i una jueva ben definides (violació de la història per part d'algun historiador local) i, ara, dir que la bagassa d'Antella era una dona descarada (violació de la cultura matriarcal vinculada amb la llengua catalana). ¡No! Sí a favor de presentar les coses com són, no de tergiversar-les per a simpatia del partit o del grup religiós de la parroquia o de la zona: els burros només tenen dues orelles, no tres, ni quinze. ¡Els rucs en tenen dues!

Per això, dic que l'any que ve guanyarà el PP a nivell d'Espanya. Passarà el 30% de vots a candidatures i governarà en coalició (o bé amb moltes votacions a favor) dels més a la dreta, com també en el País Valencià.

Una forta abraçada.



Nota: Tots els partits o coalicions ací esmentats han fet de lo patriarcal la seua bandera. Però no n'és la de moltes persones, ni la meua, que és el matriarcalisme, ja que no es pot ser amic del bondadós i del violador (de la paraula dita i dels acords) i tocacollons castellà. 

De fet, Francesc Eiximenis, en l'obra "Lo Crestià" (capítol 894), ja deia, des de la visió d'un estranger (la Corona Catalanoaragonesa tenia relacions comercials amb el Regne de Castella, però, ni de bon espai, les que tindria en el segle XVI), que els castellans es caracteritzaven per furtar i per mentir. No ens és nou i, a hores d'ara, encara es reflecteix dia rere dia.

I més: ens baixem els pantalons per a fer de cos, per a posar-nos el pijama, per a canviar-nos-el, però no en el sentit figurat.

diumenge, 11 de setembre del 2022

Refranys en relació amb bagasses, putes i dones velles



Refranys en relació amb les bagasses, amb les putes, amb les prostitutes, etc.

El 6 d’abril del 2022, Rosa Garcia Clotet m’envià un missatge en què deia “Avui he llegit una dita que, potser, ja la saps, però que m’ha semblat que aniria bé per al tema:

‘Qui no té dona, ni bagassa, ell mateix s’apedaça’”.

En línia amb aquest refrany, en el llibre “Sexe furtiu, generalment plàcid”, de Joan Mir i Obrador (Felanitx,  1945) i publicat per Lleonard Muntaner Editor en el 2021, hi ha articles que l’autor escrigué en la premsa i, entre ells, u titulat “Bagasses, polítics i modernitat”, en què, al capdavall, comenta que els “nostres polítics dissoluts (…) es mereixen un consell per a quan siguin lluny de remeis: que recorrin a la cultura, que cerquin dins la tradició. No vull dir amb això que vagin a museus o a escoltar òpera (això sí que seria massa modern), sinó que facin memòria dels nostres refranys populars, ben segur que en trobaran algun de tan útil com aquest: ‘Qui no té dona ni bagassa, ell mateix s’apedaça’”.

A més, en relació amb la paraula “bagassa”, en l’obra “Tipos, modismes i coses rares i curioses de la terra del Gè” (publicada en 1908), del valencià Joaquín Martí Gadea, hi ha el refrany “Bagassa primerenca, beata tardana” (p. 24), en l’entrada “Beneta (tindre manco honra que la)” (p. 24).

Igualment, el 9 de setembre del 2022, en Facebook, posàrem un escrit acompanyat de la dita “En les cases, més prompte donen la cadira a una puta que a una lladrona” (la qual sentí ma mare a la seua àvia Consuelo) i afegírem “Les vostres àvies (o padrines) o bé les vostres mares, si havien nascut abans de 1920, ¿quines dites deien a favor de les bagasses (prostitutes)? ¿I comentaris en eixa línia? Gràcies”.

En el meu mur, el 9 de setembre del 2022 i posteriorment em comentaren “La iaia en deia ‘dones de la vida’‘fer la puta i la Ramoneta’. Ella m’explicava que, quan va acabar la guerra, varen trobar monges embarassades mortes i caixes amb nadons. Jo, esverada… I ella em deia ‘Són homes i la carn crida la carn’” (Montserrat Cortadella), “A casa, no ens havien parlat mai de les prostitutes” (Rosa Rovira), a qui, tot seguit, escriguí “Hi ha un refrany que diu ‘Bagassa primerenca, beata tardana’[1]: xiques jóvens que, en passar la jovenesa física i el negoci com a prostitutes, se’n penedien i passaven a viure, per exemple, en convents, com a monges.

De fet, on visc (Alaquàs, en l’Horta de València), fins a fa pocs anys, hi havia el convent de les Oblates. I, com, alguna vegada, m’ha dit ma mare, hi acollien jovenetes i dones que havien sigut bagasses, entre altres coses, amb intenció de donar-los una altra faena. I sempre n’hi havia qui acabava monja (lo que la dita diu ‘beata tardana’)”. A més a més, ens plasmaren “No recordo cap dita sobre aquest tema.

Però sí em van ensenyar que eren dones que s’havien trobat amb una vida molt difícil i, per continuar endavant, havien hagut de prostituir-se. Mereixen respecte com tothom.

No fer comentaris, en general, que facin mal a les persones. O sigui, no criticar, perquè tothom portem a l’esquena la pròpia motxilla” (Rosa Garcia Clotet). Aquestes paraules considerem que van molt en línia amb l’educació matriarcal. El mateix dia responguí a Rosa Garcia Clotet: “Tenint present que, en paraules de ma mare, les seues àvies eren ‘Fortalesa i servici’ (sic) i que eren molt treballadores, des de molt prompte d’haver sentit la dita a ma mare, la interpretí de dues maneres: 1) que les bagasses, en el fons, eren treballadores i 2), sobretot, de pietat per elles”.

Cal dir que, quan el 10 de setembre del 2022 llisquí a ma mare les paraules de Rosa Garcia Clotet i la meua resposta, ma mare m’adduí una tercera interpretació que era la que ella havia fet des de que copsà el proverbi quan encara vivia la seua padrina, i prou en línia amb la primera que jo havia intuït: “Gent decent, de confiança, que sempre es podia confiar més en elles que en altres”… A més, Jose V. Sanchis Pastor plasmà “De xiquet, recorde eixir al carrer a jugar, i sempre emportar-me el meu baló… Tots tenien baló, però el meu (mes que estiga lleig el dir-ho) era el millor del mercat en aquell moment.

La meua àvia, quan em veia eixir de casa amb el baló, s’estripava dient ‘Que els altres no en tenen? Sempre has de traure tu el baló? Ignorant! Si fores puta, t’ho farien debades!’”.

Tocant a missatges, el 9 de setembre del 2022 i posteriorment ens escrigueren “Quines històries més interessants[2]. La veritat és que no sabia que una ‘bagassa’ es referia a una puta” (Vicent Pla) i li comenti que sí que ho era. “No ho sé, Lluís” (Casimir Romero Garcia). Igualment, plasmí a Joan Prió Piñol que la dona (la puta), d’alguna manera, fa servici a la societat i que, en canvi, la lladrona roba a la comunitat. I ell em contestà que, quant al refrany, “Ho trobo molt encertat. [ L’àvia de ta mare] Sabia el que es deia”.

Finalment, quant a la bagassa d’Antella, direm que, en l’obra “Tipos, modismes i coses rares i curioses de la terra del Gè”, l’investigador encapçala l’entrada sota el títol “Bagasa (la) d’Antella” i, com posí en el meu mur el 10 de setembre del 2022, “En cap moment s’indica que la bagassa d’Antella siga una dona descarada, com podem llegir en altres fonts (en paper i en Internet)” i considerem que això explica que, en els versets que Joaquín Martí Gadea escriu al final (on ell fa un resum de l’entrada), pose

“Mateix que[3], a la dona anciana,

la tracten de dona vella,

així fa el poble ignorant

amb la bagassa d’Antella” (p. 16).



Notes: [1] Comentarem que el 9 de setembre del 2022, Vicenta Ferrer Sanchis (hem posat un pseudònim, partint de la frase final del correu electrònic que ens envià eixe dia, titulat “Dita popular”) exposava ’Monja primerenca, puta tardana’.

La meua mare solia dir-ho perquè tenia una cunyada que va ser, primer, monja i, després, al casar-se, no era dona d’un sol home. Jo era una xiqueta i no entenia molt bé el que volia dir. Però, avui, aquestes paraules estan guardades a la meua memòria”.

[2] Tot seguit, envií a Vicent Pla la resposta a Rosa Rovira i ell em contestà amb la segona part d’aquest comentari.

[3] Equival a “Així com”.

 

 




divendres, 9 de setembre del 2022

"En les cases, més prompte donen la cadira a una puta que a un lladrona" (refrany dit per una àvia de ma mare)

 

“En les cases, més prompte donen la cadira a una puta que a una lladrona”. Les dones (velles, prostitutes i dones en general) a primeries del segle XX.

També en relació amb la transmissió de la cultura popular, adduirem que el 6 de setembre del 2022, mentres llegia la primera part de l’obra “Tipos, modismes i coses rares i curioses de la terra del Gè” (publicada en 1908), del valencià Joaquín Martí Gadea, copsí que hi havia una entrada, “Ganao (el) petorrí”, en què aquest estudiós del País Valencià i recopilador de la cultura popular plasma una part del matriarcalisme que hi havia en aquell moment. Diu així:

“És una espècie de monomania que patixen alguns hòmens, la de voler rebaixar i tirar per terra a les dones, traent-los tots els sobrenoms que poden i dient-los ganao petorrígent de la pota badàfemellam i altres, com si elles no mereixqueren tant de respecte i consideracions com ells o, d’ahí en avant. I, a tot això, eixos mateixos les busquen ense que[1] les necessiten, convençuts de que, en la casa que no hi ha dona, no hi ha orde ni concert en res, ni tampoc alegria completa. No per fer, puix, menyspreu de les pobres dones, sinó, al contrari, per a fer vore la poca raó que tenen els que les maltracten i afronten[2], ham posat nosaltres estes quatre ratlles i la cançó que va ací baix:

            Ganao petorrí els diuen,

            per burla a les pobres dones

            i, els que es burlen, prou vegades,

            les busquen i troben bones.

I és que el món fa poc preu d’elles, creent que totes són iguals. Per a respectar-les i tractar-les bé, devem mirar-nos en l’espill de la nostra mare i, així, a lo manco, respectarem i posarem en bon lloc a les que siguen com ella” (pp. 95-96).

L’endemà, dia 7 de setembre del 2022, reportí per telèfon a ma mare sobre aquestes paraules, li les vaig llegir i li comentí que Joaquín Martí Gadea no era simpatitzant del socialisme, ni de l’anarquisme, ni de les idees lliberals, ni, com ara, de l’espiritisme[3] i que, en aquesta entrada, es reflectia part del matriarcalisme que hi hauria en la seua època (partint del fet que, entre altres coses, arreplegà i plasmà costums, tradicions,… del seu temps o d’abans, com també, més d’una vegada, escriu el seu punt de vista).

Aleshores, ma mare (1943), que estava d’acord amb les paraules de l’investigador, em parlà un poc sobre una dona de l’època de l’àvia Consuelo (la padrina paterna de ma mare, la qual havia nascut en els anys setanta del segle XIX) i m’adduí unes paraules acompanyades d’un refrany: “L’àvia Consuelo, ara que estem parlant d’això, per les paraules que li digué a aquella dona[4]‘En les cases, més prompte donen la cadira a una puta que a una lladrona’”. Cal dir que la meua besàvia, a banda de ser creient (però no beata, en el mal sentit de la paraula), no sols era una dona valenta, forta i arriscada en la casa i en el treball: fins i tot, en dir refranys. Sí, una dita que el 7 de setembre del 2022 no trobàrem en Internet.

Al capdavall, afegirem que, una altra mena de màxima que ma mare em digué durant la conversa d’eixe dia, la qual em comentà que era popular, diu així: “Tu respecta a una dona com si fóra ta mare o una germana”.

Quant a la dita que dona preferència a una prostituta abans que a una lladrona, al meu coneixement, reflecteix prioritat per la faena (àdhuc, la de bagassa) i per les persones de bon cor.

Són paraules, refranys, etc. que ens apleguen perquè hi ha qui té, en la seua vida, entre altres objectius, que no caiguen en sac foradat i que puguen passar de generació en generació.



[1] Tan prompte com.

[2] En l’original, posa “abojornen”, forma que parteix del castellà “abochornar”.

[3] En una consulta feta en Viquipèdia el 7 de setembre del 2022, podíem llegir que és una doctrina apareguda en el segle XIX, la qual “pretén estudiar la naturalesa, l’origen i l’avenir dels esperits, i també les seues relacions amb el món corporal”.

[4] Ma mare va oir com la seua àvia Consuelo deia aquestes paraules.