Tot seguit, posem part de la pàgina 29 fins a la plana 31, parcialment, de l'explanació, en la versió del 2018.
*[B] Ens trobem amb un treball subjecte a grans dificultats i amb grans disgustos per a mi. La drecera del patiment i de l’espera ha sigut per on he hagut de caminar.
[d] Vull recordar,
des del principi, des de la nostra identitat cristiano-catòlica,
per a tots, com a persones i com a poble, el que indiquen les belles,
significatives i qüestionants expressions amb les quals comença la Constitució “Gaudium
et Spes” del Concili Vaticà II:
“El goig i l’esperança,
la tristesa i l’angoixa
dels homes del nostre temps,
sobretot, la dels pobles i
dels qui pateixen,
són també el goig i
l’esperança, la tristesa i l’angoixa dels deixebles de Crist.
No hi ha res
veritablement humà que no tinga ressò en el seu cor.
La seua comunitat està
formada per homes que, vinculats en Crist,
són guiats per l’Esperit
Sant en el seu pelegrinatge cap al Regne del Pare
i han rebut la bona nova
de salvació per comunicar-la a tots.
Per això, l’Església se
sent íntimament i realment solidària
del gènere humà i de la
seua història”.
Text original en llatí:
“Gaudium et spes,
luctus et angor hominum huius temporis, pauperum praesertim et quorumvis
afflictorum, gaudium sunt et spes, luctus et angor etiam Christi discipulorum,
nihilque vere humanum invenitur, quod in corde eorum non resonet, Ipsorum enim
communitas ex hominibus coalescit, qui, in Christo coadunati, a Spiritu Sancto
diriguntur in sua ad Regnum Patris peregrinatione et nuntium salutis òmnibus
proponendum acceperunt. Quapropter ipsa cum
genere humano eiusque historia se revera intime coniunctam experitur”.
Com explicarem, a poc a
poc, ens trobem en una situació de gran pobresa. Som (i hem sigut) un Poble
en situació de destrucció. ¡Que lluny està l’Església Catòlica
Valenciana de sentir tristor i angoixa en ser col·laboradora primeríssima
en la discriminació i, àdhuc, en la destrucció, de la llengua pròpia i
històrica del Poble amb el qual constitueix unitat, partint de l’acció de
l’Esperit! Cf. “Gaudium et Spes”1 i
29. “Lumen Gentium”, 13. “Ad gentes”, 21 i 22. Etc..
[e] Sovint,
la tristesa i l’angoixa personal meua és compartida amb altres persones
compromeses però, d’una manera especial, ho és, de manera conscient o
inconscient, pel nostre propi Poble com a tal. Al conjunt dels nostres germans,
fills d’un mateix Poble, se’ls ha negat del dret de conèixer la veritat
relativa a la seua autèntica Cultura històrica, amb les seues obligacions i amb
els seues drets que això comporta. Cf. “Pacem in terris”, no. 38,
de Sant Joan XXIII, Encíclica considerada document
conciliar.
Aquest Poble nostre, en
general, desconeix que compartim, com a nació o nissaga, una Cultura de primera
categoria històrica en la nostra estimada Europa. La Cultura de la nostra
Nació, políticament, confederal, comporta els conseqüents drets,
inalienables i irrenunciables, sempre vigents; però secularment encalçats i
condemnats a desaparèixer. Del segle XVI ençà, assistim a
realitats summament hipòcrites des de “l’Estat nacionalista espanyol
centralitzador”.
[f] Aquesta veritat
ha estat present de manera responsable i compromesa en la meua vida,
des de que la vaig conèixer, com explique al llarg de les vint-i-tres divisions
d’aquesta Explanació. D’una manera especial, resumida i com en sinopsi,
s’exposa en les cinc darreres divisions, 19-23, les quals tenen
un valor molt personal.
*f-1) Sovint, faré
les exposicions amb gran tristesa, per les circumstàncies desagradables en què
m’he vist embolicat, en tants anys de la meua presència en terres
valencianes; però mai no es podrà oblidar, de manera especial, el que ha patit
el conjunt del nostre Poble, la nostra Nació Confederal no castellana. Com a
subjecte de dret, com a poble esclavitzat al llarg de la Història, hem de
partir des de més de cinc-cents anys.
Al patiment i dolor
del nostre Poble, vull unir el meu patiment i dolor. El nostre Poble ha
resultat inconscient en determinats moments de la Història; però, també, en
diverses circumstàncies i en alguns moments, s’ha compromès i s’ha mostrat
responsable, fins al vessament de sang dels seus fills.
*f-2) La doctrina de
l’Església, la qual accepte des de la meua fe i vivència com a cristià, i que
s’ha desvetlat a poc a poc al llarg de la meua vida, ha sigut la gran
llum que m’ha il·luminat el meu compromís i la meua lluita per aquest (nostre)
Poble. Recorde l’afirmació del Cardenal Herrera Oria, quan va dir que,
en els temps actuals, no es pot presentar el cristianisme sense unir-lo a la
Doctrina Social de l’Església.
La Providència, molt
contra la meua voluntat i contra els meus plans personals, m’ha conduït a
treballar, d’una manera especial, en favor del Poble Valencià. Sóc ací perquè
m’hi obligaren a venir, mai no vaig desitjar venir a València, ni, per
descomptat, mai no vaig triar voluntàriament aquest camí de patiment.
No preveia, de cap manera, que fos així.
*f-3) Amb aquest escrit, a
vegades, incisiu, com no podia ser d’altra manera, només he volgut expressar
sincerament el que considere veritat, perquè, des de la veritat,
s’arribe a la justícia i, des de la justícia, al goig i a l’esperança, d’un
futur millor per al nostre estimat Poble.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada