dijous, 13 de juliol del 2023

Pere Riutort, justícia i el dret a decidir dels Pobles i de les persones

Tot seguit, exposem part de la pàgina 56 fins a l'inici de la pàgina 58, de l'explanació, en la versió del 2018.


[g] Sant Joan XXIII, en l’Encíclica “Pacem in terris”, en la Part Tercera, sobre les relacions entre les Comunitats polítiques, presenta un apartat de defensa i de drets de les minories “gentes pauciores numero intra fines nationis alius stirpis, com es citen en el document original llatí de l’Encíclica. S’afirma que la situació que nosaltres hem patit, i encara patim, en bona part, “és una greu violació de la justícia”, AAS, p. 253.

            *g-1) Després de diverses vicissituds de la Història, malgrat la sang vessada pels nostres avantpassats, s’ha volgut considerar la nostra nació d’un rang molt inferior, quant a les característiques històriques, culturals, geogràfiques, polítiques, econòmiques de Castella..., i ens han constituït, com acabem d’al·ludir, en “la España incorporada o asimilada”. Ens ho diuen clarament, sense cap rubor, com si ens considerassen gent que cal canviar, com si fóssem una colònia subordinada a ells.

            *g-2) Nosaltres, com a poble vertaderament autònom, hem de constituir un grup humà operant i realitzador des de la llibertat de la nostra cultura, “davant els germans (sobretot, en l’actualitat) i davant la Història (les nostres arrels que ens espenten a realitzar-nos i que ens conformen com a poble), “Gaudium et Spes”, 55, deixant a banda allò negatiu del nostre passat, si no és per a prendre consciència del per què i del com de la situació a la qual hem arribat, i que cal superar-la i treballar per a la realització de la nostra nació, en tots els aspectes, sense oblidar, en primer lloc, els valors de l’esperit com a cristians, units als valors humans que compartim amb tota la Humanitat; especialment, l’ajuda als més necessitats.

            Els valors cristians i els valors humans formen una gran unitat. Ambdós tenen una mateixa procedència en Jesucrist. “Per quem omnia facta sunt”, com confessen en la professió de fe, de Nicea-Constantinoble. L’Evangelista Sant Joan, ens diu (1,3), referint-se a Jesús: Per ella, tot ha vingut a l’existència, i res del que existeix, no hi ha vingut sense ella” (Jo 1,3). “La Paraula s’ha fet carn i ha habitat entre nosaltres” (Jo 1,14).

 

            [D] “Summum ius, summa iniuria”[1]

            [h] És molt estrany i ostentós, actualment, el fet d’acudir als textos literals de la Constitució Espanyola de 1978, per a negar el dret a ser responsables, a decidir la nostra vida com a poble sobirà, tal com ho explica Sant Joan Pau II en els diferents documents, especialment, en el de l’ONU, de 1995.

            *h-1) Per a sustentar la negació del dret a decidir, es parteix, d’una manera especial, del concepte de nació espanyola en bloc, sostingut en els moviments polítics totalitaris que aparegueren abans i després de la Guerra civil, en contra dels principis que figuren en els Drets humans, acceptats en la seua totalitat, a més, pel Magisteri de l’Església. Cf. Ramiro Ledesma en Josep Benet, pp. 70,71,74,75. Cf. Divisió actual 4, *c-5..

            No és acceptable que el dret a decidir haja de passar per la concessió al seu antull, blindada, com diuen, per uns articles de la Constitució, a favor dels quals els representen i en són usufructuaris, des de fa segles, “de l’Estat dominador i centralista, que es serveix d’una nació per a subjugar les altres, ‘germen de rivalitats i incentiu de discòrdies, que no serà mai suficientment rebutjada’. Pius XII. 1954. Cf. AAS. 47, pp. 22-23, 25-26 (1955).

            *h-2) Davant aquesta realitat, un es troba amb aquella veritat, referent al fet que el pur legalisme, portat fins a l’extrem, pot acabar en la negació del que toca comportar la llei en la societat i en la mateixa persona humana: “Summum ius, summa iniuria”, com ja deien els antics.

            *h-3) La Vicepresidenta del govern de l’Estat espanyol, del PP, fins a 2017, Na Soraya Sáenz de Santamaría, va recordar el President de la Generalitat de Catalunya, que no poden votar, que no poden decidir, d’acord amb la Constitució Espanyola, i això significa que diu a Catalunya que no poden exercir la seua “responsabilitat davant els seus germans i davant la Història”, “Gaudium et Spes”, 55, i li afegeix que, si és President de la Generalitat, ho és en virtut de la mateixa Constitució Espanyola.

            El President de la Generalitat li va respondre, per la seua banda, que ell era el cent vint-i-novè President de la Generalitat i que, molt abans que existissen Constitucions espanyoles, ja existien els Presidents de la Generalitat de Catalunya i hi exercien el poder polític.

            En Joan de Borbó serà considerat Joan III, per haver sigut Comte de Barcelona; no en virtut d’un article concret de la Constitució Espanyola.



[1] Nota de la traducció. Aquest aforisme llatí vol dir “A major justícia, major dany”, amb el sentit que, a  vegades, ser recte amb la justícia formal, pot comportar més injustícia.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada