dimarts, 30 de maig del 2023

Pere Riutort i exposició i comentaris sobre els conceptes estat, nació i sobirania

A continuació, exposem des de la pàgina 45 sencera fins a part de la pàgina 48, de l'explanació, en la versió del 2018.



            [f] Estat-Nació:

            *f-1) Estat és l’entitat política que presideix els destins col·lectius d’una societat i que exerceix, per aquesta raó, el poder legal de manera sobirana, junt amb els altres poders  que hi són concomitants.

            *f-2) Els Estats volen constituir-se, units a una Cultura, a una Nació, que s’ha format a través de la Història i en la cultura d’aquesta nació volen trobar la raó última de la seua existència.

            *f-3) Sovint, però, ens trobem amb Estats que han practicat una política nacionalista d’assimilació i de substitució partint d’una nació determinada que hi ha en el seu si. Els estats nacionalistes centralistes i centralitzadors substitueixen la denominació d’Estat per la de Nació; així, desemboquen en la política de l’estat nacionalista centralitzador. En aquest cas, no és correcte denominar un estat simplement com nació. Cf. Pius XII, AAS. 47, 22-23,25-26. 1954-1955).

            *f-4) Aquests estats han volgut imposar els elements culturals propis de la “nació estatal”, en el nostre cas, la nació castellana, que, a poc a poc, s’ha apropiat de la denominació “España”, la qual s’aplica exclusivament per a la realitat cultural i nacional castellana. Amb l’engany de la denominació “Espanya”, que caldria englobar les altres nacions existents en aquest Estat nacionalista centralista, han volgut fagocitar les altres nacions que hi perviuen, amb el desig d’assimilar-les i d’incorporar assimilant-les a la cultura castellana. Prèviament, s’han dedicat a la destrucció dels elements culturals (actuals i històrics) de la nostra nació, d’una manera especial, la llengua pròpia, “la principal senya d’identitat del nostre Poble”, com especifica la “Llei d’ús i ensenyament del valencià”.

            *f-5) Hem fet esment, en diferents moments, a Pius XII en el Radiomissatge de Nadal de 1954. Vejam com descriu el que considera una nació, en aquest Radiomissatge:

            La vida nacional és per si mateixa el conjunt operant de tots aquells valors de la civilització que són propis i característics d’un determinat grup, de la unitat espiritual del qual constitueixen com el vincle. Al mateix temps, aquesta vida enriqueix la vida de tota la Humanitat donant-li com la seua pròpia contribució.[1]

            I Pius XII, entre d’altres afirmacions, senyala: “Una nació pot desenvolupar-se al costat d’altres nacions dins del mateix Estat”. Cf. A.A.S. XLVII, pp. 22-23,25-26. 1955.

            Un exemple evident és Suïssa, on hi ha quatre nacionalitats, amb quatre llengües que conviuen en perfecta harmonia, regides pels principis de responsabilitat democràtica i que fonamenten la seua unitat en el reconeixement de la respectiva llibertat i solidaritat amb els altres cantons.

            *f-6) Fixem-nos que Pius XII comença definint “nació” com conjunt humà, “com a principi operant en els valors de la civilització”.

            “Nació” no és res que, simplement, es posseeix, del qual hem d’estar orgullosos i, fins i tot, hi haurà qui pensarà que forma part d’una nació més poderosa o més culta que altres nacions, “a les quals s’ha de dominar”. “Nació” no és egoisme o domini, com alguns volen suposar i propugnar, especialment, des d’alguns ambients del Socialisme, amb la qual cosa volen desacreditar el valor de la nació com a tal i ho consideren com una cosa ja superada pel socialisme.

            *f-7) Les nacions existeixen i tenen la seua raó de ser, segons Pius XII, com “conjunt operant”, com servei que actua a favor dels ciutadans, a favor del conjunt d’un grup humà que té les seues arrels en la història i ha d’actuar en pro de tota la Humanitat. La nació, és a dir, la cultura, en sentit social històric, és fonament operant de la realització, del perfeccionament, del progrés, de la persona, la família i la mateixa societat; del domini de la naturalesa, la tècnica, etc., com hem vist quan hem explicat el concepte de Cultura, d’acord amb la doctrina del Concili Vaticà II, en la Constitució “Gaudium et Spes”, 53. Divisió actual, 3, [a].

            Els capítols III i IV de la Primera part de la “Gaudium et Spes” (no. 33 al 46), els quals tenen per títols “L’activitat humana en el món” (III) i “El treball de l’Església en el món contemporani” (IV), expliquen amb profunditat el perquè teològic d’aquesta unió de fe i cultura humana. La Part II de la mateixa Constitució Conciliar es refereix a “Alguns problemes més urgents” del nostre temps. El capítol segon d’aquesta Segona Part fa al·lusió a “El degut foment cultural” (no. 53-62), els quals cite amb profusió en els comentaris d’aquests paràgrafs.

            Sant Joan Pau II, en el Discurs en l’ONU de 1995, el qual parla d’una manera especial dels drets de les nacions sense estat, ens dirà en el no. 9: “El cor de tota cultura està constituït per la seua obertura al més gran dels misteris: el misteri de Déu”.

            *f-8) La realitat d’un Estat nacionalista centralitzador, el qual actua contra les nacions que hi ha en el seu si, és contemplada molt negativament en el Magisteri de l’Església. Benedicte XV, durant la Primera Guerra Mundial, amb la seua cèlebre   afirmació “Les nacions no moren”, convidava a “ponderar, amb consciència serena, els drets i les justes aspiracions dels pobles”. Cf, “Exhortació als dirigents dels pobles bel·ligerants”, 28 de juliol de 1915, esmentat per Sant Joan Pau II, en el seu discurs en l’ONU de  1995, no. 6.

            *f-9) Com ja hem adduït en 2, [e], recordem, de nou, les que ens diu l’Encíclica “Pacem in terris” de Sant Joan XXIII, Tercera Part:

            “Les comunitats polítiques, les unes respecte a les altres, són subjectes de drets i de deures; per això, també les seues relacions han de ser regulades en la veritat, en la justícia, en la solidaritat generosa, en la llibertat. La mateixa llei moral que regula les relacions entre les respectives comunitats polítiques (no. 80).

            *f-10) En els diversos documents de Sant Joan Pau II, se’ns presenten els drets de les nacions sense estat, les quals es fonamenten i tenen el dret de sobirania i d’independència, unit a la cultura pròpia i especifica d’aquesta determinada nació.

            El 2 de juny de 1983, Sant Joan Pau II, a Cracòvia, va beatificar Rafael Kalinowski i Albert Chmielowski, que havien estat condemnats a pena de mort, commutada després pels russos amb penes de molt de sofriment, per haver participat en la insurrecció polonesa de 1863. Va exaltar el seu amor heroic al propi Poble, qualificant-lo de caritat teologal.

            Sant Joan Pau II parla sobre el tema amb freqüència; podem veure que, com a polonès, portava en l’ànima aquest gran problema del món; i, en particular, el de la seua nació polonesa, condemnada a la anihilació per Alemanya (Prússia), Rússia i Àustria (l’Imperi Austrohongarès): precisament la mateixa situació que nosaltres fa més de cinc segles que arrosseguem i que tant de vessament de sang ha produït.

            No ens trobem davant cinc segles d’una nació castellano-espanyola “pacífica, angelical, generosa” respecte de nosaltres, sinó amb cinc segles de negació i destrucció dels drets que ens pertanyen com a poble, amb la seua cultura corresponent, fins i tot, junt amb ella, els drets irrenunciables de sobirania. D’una manera especial, nosaltres hem patit aquesta situació amb l’actuació castellano-espanyola, des dels Reis Catòlic fins a l’actualitat o, millor dit, des del Compromís de Casp. Hem oït, repetidament, que fa cinc segles que “España es un estado moderno”. Serà modern per als castellans, però no per a nosaltres, ja que  considerem Castella-Espanya com un estat colonitzador.

            *f-11) L’Estat com a entitat amb el seu poder polític no ha de significar imposició d’un grup humà per obtenir la superioritat d’una “nació estat” sobre les diverses nacions, com ha succeït tantes vegades en la Història de la Humanitat. Si tinguéssem els coneixements de cultura històrica i dels drets dels Pobles, sincerament, no ho podríem ignorar, exigiríem els nostres irrenunciables drets. Durant segles, hem patit una gran desinformació.

            Si hi ha lleis que veiem aplicades contra aquests drets, s’han de qualificar, segons Sant Tomàs d’Aquino (“Summa Theologica, Ia. IIae. q.93), de “lleis iniqües”[2], la qual cosa és vàlid per a lleis europees, espanyoles o de qualsevol poder en el món. És inacceptable, com ho ha fet l’ONU, que reconega uns determinats drets, per a aconseguir la “descolonització” de territoris africans, asiàtics, americans, i que n’ignore, d’altres, com és el nostre cas europeu. Sembla una discriminació racial contra la nostra raça europea. Tenim els mateixos drets de sobirania que tenen els africans i altres parts del món, a les quals es reconeix el dret a la independència política.

            La violència en guerres i terrorisme, en el si de la societat, per a aconseguir el reconeixement de la sobirania d’una nació, és a dir, per a constituir un estat independent, han de ser rebutjats.

            En el dret de l’existència d’una cultura històrica, el que s’ha d’adduir com a bases de la sobirania autèntica i real d’un poble determinat, per a constituir un estat independent: no val afegir el que s’ha guanyat (o perdut) una guerra. A aquest dret, no es poden oposar moralment amb la violència, “lleis iniqües” de coacció o polítiques assimilatives, les quals, segons el Dret Natural, no poden ser acceptades. Cfr. Sant Joan Pau II en el discurs al Parlament Europeu, a Estrasburg, l’11 d’octubre de 1988.

            Els principis dels “Drets Humans”, l’encíclica “Pacem in terris” de Sant Joan XXIII, el Concili Vaticà II, els diversos documents de Sant Joan Pau II, entre d’altres documents, ens qüestionen i ens indueixen a ser responsables en l’adquisició de coneixements i a ser conseqüents amb la veritat evident i a no acceptar que ens enganyen.



[1] Hem partit de com figura en el document “L’ús de la llengua vernacla en les diòcesis de la província eclesiàstica valentina –País Valencià, Illes Balears-“, treball de recollida de texts realitzat per Pere Riutort Mestre i publicat, en 1973, per la Junta Diocesana d’Acció Catòlica.

 

[2] Nota de la traducció: “iniqua” vol dir “contrària a l’equitat, injusta”.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada